Jag tänkte bygga översta laven i vinkel. Men den "korta" delen kommer inte att sluta mot en vägg, vilket väl är vanligt, utan "halvvägs" fram mot kaminen. (Se bild)

Nu har jag letat och letat på nätet efter bilder på hur andra byggt liknande bastun för att se hurdant "staket" de har byggt och kanske få inspiration av det. Men jag har inte hittat EN ENDA som byggt så... Har någon något "staket-tips" ?

(Kaminen är vedeldad, därav säkerhetsavståndet på 50 cm runt den.)

MYCKET tacksam för ALLA tips !!!

Jag har i detta nu inte alls börjat med laven, men gör det nog mycket snart...

Översta laven är planerad på 125 cm höjd (har 235 cm takhöjd) och "mellannivån" 45 cm lägre (=80 cm). Det jag inte heller har kommit på någon perfekt lösning på ännu är hur man kommer upp på nivån 80cm. Eftersom man ska kunna sitta där bör "första nivån" vara på 35cm (=45cm benhöjd) men att "kliva upp" ett steg på 35cm och sedan ett till på 45cm är väl lite väl mycket. Eller var tycker ni andra ???
 
  • bastu skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En variant är ju en stolpe från golv till tak i lavens ytterhörn.

Alternativt så gör man bara två tvärstag som går 45 grader under laven mot vägg så blir även en stolpe mycket stadig. Det sista man vill är ju att räcket viker sig då man lutar sig mot.

I väggen skruvar du bara en bit 2x2 som du sen skruvar brädan i sida på.
 
Jodå, stadigt kan jag nog få det men frågan är hur utförandet ska se ut. Bara en planka mellan väggen och en stolpe i lavens ytterkant, liksom ett armstöd, känns litet lite med tanke på att vi har barn.

Förut var det bara en rak brits från vägg till vägg och då var det ju OK med ett enkelt staket att sätta fötterna på men jag tänkte om det skulle bli rejälare nu när man sitter brevid det...
 
Jag hade samma planer med vår bastu men hoppade över vinkeln eftersom den inte ger något mer sittutrymme, då det inte går att sitta i vinkeln pga. avsaknaden av benutrymme om någon sitter till höger och vänster om dig. Hoppa över den så löser sig problemen automatiskt.
 
Vinkel är snyggt om det görs ordentligt, det kräver ju säkert 5x mer arbete än bara rakt om vi säger som så.

Själv tog jag samma plankor som lavarna är gjorda av för "staketet" mitt är dock bara en liten barriär så man inte kan gå direkt in i ELaggregatet.

Hur många plankor du sätter från "stolpen" till vägg är ju upp till dig. Själv skulle jag gjort kanske 2 st på höjden sen satt en ovanpå så man får som ett litet armstöd. Tänk kökssoffa typ!
 
jenfor skrev:
Jag hade samma planer med vår bastu men hoppade över vinkeln eftersom den inte ger något mer sittutrymme, då det inte går att sitta i vinkeln pga. avsaknaden av benutrymme om någon sitter till höger och vänster om dig. Hoppa över den så löser sig problemen automatiskt.
Jo, du har rätt MEN fördelen blir att man kan sitta 2 personer med benen uppe på sittlaven istället för 1 person - som det blir med en rak "soffa".

Bygget är igång, har inte bestämt "staketet" ännu men jag kan återkomma med bild när jag har något att visa.
 
Ja, det är ju förstås helt korrekt. I mitt fall var tanken som sagt att få in fler i bastun och då tillför vinkeln inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.