Det finns inget riktigt bra skäl till att inte själv besikta ett hus man ska köpa om man nu inte är tillräckligt kunnig för att själv avgöra skicket. Eller om man (som i vårt fall :D ) köper ett hus som helt uppenbart är i behov av en totalrenovering och där säljaren friskriver sig från dolda fel och alla övriga åtaganden.
 
jarlh skrev:
Kan man avtala bort sådant? Vad händer om de efter något år hittar ett allvarligt fel som skulle kunnats hittats av en besiktningsman? Kan de då hävda dolt fel, eller ska de påpeka att de inte fick göra en besiktning och därmed åker säljaren på det hela???
Man har som köpare en undersökningsplikt. Om det finns sådana fel på byggnaden att man vid en egen syna av fastigheten eller vid anlitande av en besiktningsman kunnat upptäcka dessa fel så kan inte det tas upp som ett dolt fel senare.
Säljaren kan altså inte neka att de gör en besiktning, men de kan då vägra sälja till dem trots att de har det mer förmånliga anbudet.
Å andra sidan så köper de på så sätt lite "grisen i säcken" om de inte själva är relativt kunniga och kan göra en egen genomgång av fastigheten innan köpet.
Risken finns att de blivit blåsta,,,,,,,,,,
 
Jan-Å skrev:
Det finns inget riktigt bra skäl till att inte själv besikta ett hus man ska köpa om man nu inte är tillräckligt kunnig för att själv avgöra skicket. Eller om man (som i vårt fall :D ) köper ett hus som helt uppenbart är i behov av en totalrenovering och där säljaren friskriver sig från dolda fel och alla övriga åtaganden.
...eller om man tänker jämna huset med marken, stycka tomten, bygga två snikiga två-familjs hus och sälja till 4 familjer för en betydligt högre summa än insatserna. Vanligt i närförorter till Sthlm...
 
Thomas59
volvo skrev:
Man har som köpare en undersökningsplikt. Om det finns sådana fel på byggnaden att man vid en egen syna av fastigheten eller vid anlitande av en besiktningsman kunnat upptäcka dessa fel så kan inte det tas upp som ett dolt fel senare.
Säljaren kan altså inte neka att de gör en besiktning, men de kan då vägra sälja till dem trots att de har det mer förmånliga anbudet.
Å andra sidan så köper de på så sätt lite "grisen i säcken" om de inte själva är relativt kunniga och kan göra en egen genomgång av fastigheten innan köpet.
Risken finns att de blivit blåsta,,,,,,,,,,
Har aldrig hamnat i den situationen att säljaren nekat besiktning men gissningsvis: Som köpare, nej säljaren kan i praktiken inte neka, men som budgivare, ja det är ju säljaren som dikterar villkoren för budgivningen så det bör gå att neka besiktning!

Kan tänka mig attman som säljare skulle kunna ställa det ena märkliga kravet/villkoret efter det andra utan att potentiella budgivare skulle kunna göra något åt saken. Ja förutom att inte ge bud då:cool:
 
Som "volvo" säger har man undersökningsplikt. Tycker personligen att det ä "dåligt mäkleri" om kunden inte informerats tydligt om detta.

Det som kan göra det lite snårigt är att säljaren säljer till den han vill, dvs inte nödvändigtvis till den med högst bud. Så väljer en säljare mellan två bud varav en vill besiktiga och en annan inte så kan denne välja köpare... Så det blir nog som Thomas59 säger att det i praktiken går att neka...

Besiktningen som gjorts från säljarens sida - ger inte dig något egentligt skydd. Däremot ger det information om husets kondition. Vid en tvist kommer då detta underlag ligga till skydd för säljande part. Besiktning genomförd av dig ger dig ett bättre underlag i händelse av att dolda fel inträffar.

Och ja, säljaren behöver nog inte ens meddela vilka märkliga krav denne har, detta kan säkert vara uppgjort med mäklare. Därav Mäkleriets roll i detta. De bör informera dig om "DIN" undersökningsplikt. Vad du sen gör av den är din ensak.
 
Mina föräldrar sålde huset utan att säljarna fick möjlighet att ändra sig efter egen besiktning (mina föräldrar hade gjort en besiktning som var tillgänglig för köparna). Anledningen till detta var två.

1) Köparna ville pruta på priset för att en tillbyggnad på 36 kvm hade torpargrund. Då tyckte mina föräldrar att ok, ni kan få det 55 000 billigare, men då gäller kontraktet utan möjlighet att ändra sig. Eller så betalar ni det ni bjudit så har ni 10 dagars ångerrätt (standard för den säljande maklarfirman).

2) Mina föräldrar skulle köpa min systers hus och hon hade i sin tur vunnit budgivningen på ett annat hus. Flera som varit intresserade av det huset hade precis börjat kolla runt och skulle kanske bli lite mer aktiva om kontraktsskrivningen drog ut på tiden. Och varken mina föräldrar eller min syster villa skriva kontrakt innan försäljningen av det egna huset var i hamn. Därav ville mina föräldrar att försäljningen skulle gå snabbt.

Det var inget skumt alls med detta. De sålde visserligen ett gammalt hus men det var i mycket bra skick och de är inte alls oärliga eller försökte smita undan en massa dolda fel.

Så det behöver ju inte vara något konstigt med huset bara för att man säljer utan besiktning. Det är bara att det går snabbare och som hussäljare kan man känna en väldig stress inför en så stor affär att man bara vill att det ska bli klart så snabbt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.