Hej!

Har monterat en rot-dosa precis under en befintlig apparat för att splitta upp en dubbel trapp till en dimmer + enkel trapp. Allting förlöpte utan problem tills 2-facksramen skulle monteras. Tydligen finns det inte tillräckligt utrymme i ramen för att denne skall passa ovanpå rot-dosan, då den bygger på en extra mm. Det blir ett glapp på ca 1 mm mellan vägg och ram.

ROT-dosan hamnar innanför ramen så det är inga problem i sidled men väl i höjdled.

Går detta att hantera? Har snackat med min elektrikerkompis men kan hade ingen aning. Det verkade inte som om han pysslat så mycket med ROT-dosor.

Eljos grejor rakt igenom....

/Henrik
 
Du har använt fel dosfräs ( T70)
Det finns en speciell dosfräs som försänker in dosan någon mm i väggen.
Du kan lösa det genom att ta bort "senildosa" rotdosan och skära försiktigt med en kniv i kanten på gipsen så får du nog till det.
 
Tack för svaret!

Jag lånade denna fräs av en utbildad elektriker som även "övervakade" själva installationen. Mycket skumt, ska berätta detta för honom.

Dock har han jobbat till 99 % med utanpåliggande installationer då han är elektriker på ett stort industriföretag, Kanske kan spela in lite i varför han inte har så stor erfarenhet av ROT-dosor...

Okej ska skrapa bort lite gips och det borde fixa biffen!

Tack för hjälpen!
 
b2b2 skrev:
Du har använt fel dosfräs ( T70)
Det finns en speciell dosfräs som försänker in dosan någon mm i väggen.
Du kan lösa det genom att ta bort "senildosa" rotdosan och skära försiktigt med en kniv i kanten på gipsen så får du nog till det.
Vart kan man hitta en sådan dosfräs?
 
Jag har aldrig använt den där speciella dosfräsen. Går bra med en vanlig. Ramen brukar gå på utsidan av ROT-doskanten (Om du borrat in dosan rätt).
 
Rrrrr skrev:
Jag har aldrig använt den där speciella dosfräsen. Går bra med en vanlig. Ramen brukar gå på utsidan av ROT-doskanten (Om du borrat in dosan rätt).
Hej!

Jo ramen går på utsidan, dock är det i höjdledd som det skiter sig. ROT-dosan bygger på ca 1 mm och det räcker för att det inte skall gå att montera ramen dikt an mot väggen. Det blir en liten springa. Och jag har använt Eljo grejor rakt igenom (trend apparater + ram).

Jag gjorde en amatörmässig avfasning nu runt dosans kanter och nu sitter den som en smäck. Kan tänka mig att en dosborr med automatisk avfasning är bra om man monterar ROT-dosor i parti och minut, för oss andra går det bra med en mattkniv eller en vass skruvmejsel... Det tog mig ca 5 minuter att göra med dylika verktyg.

/Henrik
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Så bra! Du måste slippa disken ikväll!
 
T70 = 74 mm

Den fräsen är för bred. du skall ha 70 mm. Dom som säljer den vanliga 74 fräsen har även som är 70 mm


Det finns så klart en special fräs till ROT-dosor, men den kostar mellan 700-1000 kr och den fräser i kanten på gipsen.
www.elko.se säljder den.
 
Rotdos-fräsarna är 68mm + fräskant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.