Urk, har du använt hårdvax på ytor som "belastas hårt"? (Nedanför diskbänk mm). Har du använt något pigment?

Hade vi inte använt något pigment hade vi nog inte lagt märke till att vaxet slitits bort men i.o.m att även pigmentet slitits bort syns det väldigt tydligt.

När vi köpte vaxet sa säljaren att vaxet kunde användas i "offentliga miljöer" eftersom det var så slitstarkt.

Vi följde instruktionerna när vi applicarade vaxet men trots det fick vi detta usla resultat.
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Jag har infärgat en ekskiva med dekorvax valnöt. Därefter två lager sidenmatt vaxolja. Golvet är gjort på samma sätt men där är det infärgat med vitt och träet är furu.
Det viktiga är att man får bort ev gammal olja (som ju låg applicerat på ekskivan).
Köket gjorde jag i somras men jag har vardagsrumsgolv som belastas ganska hårt och där har det hållit bra i flera år utan nyansskillnad.
 
Jag skrev i denna tråden tidigare (för cirka ett år sedan) då mittparkettgolv var nybehandlat med hårdvaxolja. Jag måste berätta om våra erfarenheter av golvet sen dess. Det som vi upplevde som halt försvann efter några veckor och är nu i princip helt borta. På ställen där vi haft möbler konstant (till exempel under sängen) kan man fortfarande känna att det är lite halt. Man måste helt enkelt "gå in" ytan.

I övrigt så har jag bara gott att säga om hårdvaxoljan. Den är otroligt vattenavvisande jämfört med tex ett lackat parkettgolv. Jag har inte nån uppfattning huruvida ytan slits snabbare än andra ytbehandlingar eftersom vi inte har sett några tendenser av att det slitits ner. Generellt är vi mycket nöjda hårdvaxoljan och vi använder den nu på andra ställen i hemmet när vi ytbehandlar trä. Jag kanske borde vänta ett par år innan jag uttalar mig så att jag verkligen har fakta på hand men i nuläget skulle jag starkt rekommendera den.
Väl mött/Premo
 
Också jag skrev för drygt ett år sedan om Osmo hårdvaxolja, och liksom Premo sitter man med i alla fall lite facit på hand. Vårt golv (gran) är fortfarande ganska halt, men det har blivit mycket bättre. Jag har ingen aning om vad det beror på att vårt inte riktigt ruggats upp till en mer sträv yta, men kanske det spelar roll att vi slipade det rejält innan sista oljningen?!

Hårdvaxoljans slitstyrka är anmärkningsvärt tycker vi. Gran är, som ni vet, väldigt "ömtåligt", men ändå har det klarat sig mycket bra på ytor som ex den hårt belastade hallen. Vi har mörkfärgat golven med Osmos färger, och även det har fungerat perfekt!

Dock, det höll inte för hundklor - i alla fall inte vid rivstarter... Långa revor i den mörka färgningen syntes ganska väl kan jag säga. Det positiva är att Osmofärgen/hårdvaxoljan faktiskt "lagar" sig själv till viss del. Revorna är kvar, men de har "återfärgats" till viss del över tiden.

Hårdvaxolja på köksbänken tycker vi fungerar mycker bra! Vi har ännu inte upplevt någon substans som satt sig, utan allt är lika lätt att torka av (även värstingar som ex blåbär). Inte heller runt diskhon har vi upplevt några problem.

Summa summarum: Jag/vi rekommenderar den fortfarande efter ett års användning.
 
Det du Bödde skrev skulle jag kunnat skrivit själv.
Har en grangolv som slipades och som oljades med Osmo med lite vitpigment i och det har hållit väldigt bra men är fortfarande halt men inget som stör oss egentligen då det är i sovrummet och ingen genomfartsled.
Det höll t.o.m. när sambon syster provade ett par högklackade skor och gick på golvet, inga märken efter det.

En fråga, hur håller ni rent golvet? Kör ni med deras egen specialskurmedel eller torkar ni som vanligt med mopp?
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Hur tvättar/städar ni era hårdvaxade golv?
Vi har precis låtit hårdvaxa ett antal golv och nu borde de våttorkas. Ska man ha olja i vattnet? Vilken sort och märke och var kan man hitta den?

Golven är för övrigt riktigt snygga nu. Rekommenderar absolut hårdvax så här långt!
 
Vi frågade på Färg och tapet i Växjö och de menade att man ska ha "vanlig golvsåpa" som de uttryckte det. Därför har vi provat med gulsåpa ett antal gånger och det verkar fungera bra.
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Hej.

För 6 år sedan slipade jag ner min lackade (och slitna) askparkett, den var då ganska gul i tonen.
Jag ville ha ett mörkare golv istället och gick igenom alternativen som fanns och valde tillslut Osmo hårdvax olja.
Först lade jag på "bets oljan" tror det var den näst mörkaste kulören, lite valnötsstuk på den.
Dagen efter insåg jag att golvet hade rest sig något, kändes som att gå på ett 600 sandpapper men eftersom kulören ligger på ytan vågade jag inte slipa...
Efter vax och ett par veckor försvann strävheten och golvet blev halt istället, vilket jag gillar.
Jag har inte haft några problem med att det har slitit igenom, färgen sitter fruktansvärt bra, har parkett även i köket och en 6 åring + sambo och katt.
Enda som jag är lite missnöjd med är att parketten spricker isär på sina ställen, framför allt på vintern.
Antagligen har vaxet inget med det att göra utan kombinationen torr luft + golvvärme...
Har precis lagt på ett lager, få se om träet blir lite återfuktat och sväller lite.
Men jag har inte gjort något på 6 år som sagt, tvättar bara med grönsåpa när andan faller på ; )
 
  • Gilla
Hobbyiest
  • Laddar…
Hej!
Vi betalade dyra pengar (300 kr / kvm) för att ett företag skulle komma och slipa golvet och lägga på osmo olja som de sa var mcket bättre än lack som vi ville ha från början. Det var ett köksgolv. Vi har nu haft det i ett år och nu ser det för bedrövligt ut. Det är verkligen förfärligt! Man känner sig lurad! Ska man behöva ta dit ett företag som ska slipa och göra om allt bara efter ett år? För 300 kr/ kvm kunde vi fått ett helt nytt golv! Vi har verkligen dålig erfarenhet av att lägga det på köksgolv som slits mer än andra golv.
 
Anniana skrev:
Hej!
Vi betalade dyra pengar (300 kr / kvm) för att ett företag skulle komma och slipa golvet och lägga på osmo olja som de sa var mcket bättre än lack som vi ville ha från början. Det var ett köksgolv. Vi har nu haft det i ett år och nu ser det för bedrövligt ut. Det är verkligen förfärligt! Man känner sig lurad! Ska man behöva ta dit ett företag som ska slipa och göra om allt bara efter ett år? För 300 kr/ kvm kunde vi fått ett helt nytt golv! Vi har verkligen dålig erfarenhet av att lägga det på köksgolv som slits mer än andra golv.
Jag vågar påstå att det inte beror på osmos produkter utan på de som gjorde förarbetet på ditt golv. Otroligt tråkigt för er! Våra golv håller både i kök, vardagsrum och i hall...
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Jag är också inne på hårdvax. Vad jag funderar på är hur länge det ska hålla för normalt slitage (vardagsrum)? Och vad gör man när det inträffar? Slipar ner och lägger nytt eller kan man applicera nytt endast där det är skadat?
 
Om jag förstod rätt (det finns utförliga beskrivningar till oljan i butiken) så fungerar det som en "vanlig" olja i det fallet. Du kan alltså "laga" det skadade utan att behöva göra om alltihop.

Vad gäller hållfastheten är det säkert väldigt olika beroende på vilket underlag du har och hur hårt det belastas. Vi har dock haft vårt drygt ett år utan att det behöver åtgärdas på något ställe...
 
skummade igenom denna tråden lite och såg ett par inlägg angående rengörning. All såpa utom golvsåpa är direkt fel att använda på oljade, hårdvaxoljade eller såpade golv. Framförallt grönsåpa "äter upp" behandlingarna istället för att skydda ytan. Osmo som säljs genom Welin & co har en bra golvsåpa om ni vill ha tips.

Ni som har problem med hala hårdvaxoljade golv så är problemet oftast att produkten lagts i för tjocka skikt. Även Osmos egen svindyra penselborste lägger för mycket (om man inte vill slita ihjäl sig). Hyr en polermaskin istället samt en vit pads och lägg ut hårdvaxen med den, ungefär på samma sätt som man oljar ett golv (- efterpoleringen)
Vaxen blir faktist slitstarkare in tunna skikt, den microporösa ytan kommer till sin rätt, mindre risk för flammighet och inte så repkänslig.
 
  • Gilla
moshimo3
  • Laddar…
Intressant! Jag kände direkt igen mig i din beskrivning om att lägga på för mycket... Kan man åtgärda i efterhand?

Tack för såpatipset!
 
den hala ytan går att få strävare. Fick ett tips av en tekniker på Osmo.... ska bara försöka minnas vad :)
Det är i varje fall en rengörningsprodukt... jag återkommer i fallet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.