Status
Tråden går ej att kommentera.
Man skall även titta på bilen, det skall vara en halvrisig japan eller halvrisig Skoda. Jag drar åt mig öronen när någon kommer i en ny Dodge RAM.
 
jan_af_lisoe skrev:
Man skall även titta på bilen, det skall vara en halvrisig japan eller halvrisig Skoda. Jag drar åt mig öronen när någon kommer i en ny Dodge RAM.
Ähvafan så får man inte resonera. Jag skulle också köra Dodge om jag var hantverkare.....d^_^b
 
MathiasS skrev:
Ähvafan så får man inte resonera. Jag skulle också köra Dodge om jag var hantverkare.....d^_^b
Man önskar man haft möjligheten och råd till det som hantverkare men då får man nog bli datanörd eller nåt först... :D;)
 
Kosta vad det kosta vill, idag kan jag omöjligen motivera ett inköp av en pickup. Som hantis är det ju öppet mål. ;)
 
MathiasS skrev:
Kosta vad det kosta vill, idag kan jag omöjligen motivera ett inköp av en pickup. Som hantis är det ju öppet mål. ;)
Personligen skulle jag aldrig klarat mig med en pickup om jag vill få plats för min verktygs och maskinpark så jag kan vara effektiv hos mina kunder.
Till det behövs i detta fallet en Nissan Primastar skåpbil och den är jag nöjd med om jag ser det rent praktiskt.
Dock hade det varit mycket häftigare med en Dodge Ram... :D:D
 
en sak som är väldigt viktig det är att man jobbar med många olika personer så man får en bredare kunskap.
många går ut skolan å jobbar på en mindre firma i 15 år å här släpps inget nytänkande in.

byter man firma ofta lr byter arbkamrat så blir du väldigt komplett.d^_^b
saken är väl den att anlita en firma idag å dom är under 30 så hade inte jag gjort det iaf.

dom äldre om man nu säger 40-talisterna så har dom aldrig släppt in oss yngre utan dom har kört sitt race. finns många duktiga men tempot e avsevärt mindre.
tycker jag är ok, dom har byggt hela livet så visst går det kanske lite långsammare.
sen att en kille kommer med en ren bil, tycker jag e kanon även fina kläder:wow:, hellre detta en en sketen rostig skoda å ut kliver en kille med fog på byxorna å hammaren i bakfickan- detta är sopor enligt mig.:(

mvh
snickar estwing
 
Summa summarum är att alltid be om ett CV alltså? :)

Finns det inte någon tjänst där man kan rekommendera hantverkare/firmor i olika regioner och olika områden av specialitet? Man kan ju recensera prylar så varför inte ett prisjakt för hantverkare.
 
P
Vem kollar CV? Jag har aldrig råkat ut för det. Däremot har man ju oftast en diskussion med kunden innan jobbet och om kunden får kalla fötter efter den diskussionen och det händer ofta så kanske man sänder ut fel signaler eller är socialt inkompetent.

Jag håller fortfarande inte med om att äldre hantverkare är bäst, många bra skäl till varför de inte är det har anförts här. Ålder = bred kunskap är ju tyvärr ingen sanning om man varit insnöad på samma jobb i trettiofem år och med fasta arbetsuppgifter. Då kan man ju vara riktigt inkörd på ett sätt att jobba som inte är kutym idag. Gammal hatt sitter inte alltid rätt med brättet.

Lika lite litar jag på färskingar som ska göra avancerade jobb, eller ens enklare jobb med en knorr; dvs man måste "improvisera" på plats och där kryper ofta fusket in. En erfaren löser ofta det tack vare att de varit med om en "överraskning" tillräckligt ofta för att komma förberedd på den. Eller så har man varit med om något liknande och vet hur man jobbar sig runt det och ändå ordnar en fungerande lösning.

Det är en skillnad på att ha satt tjugo kök och att ha satt 200 kök.

Jag har hört om målare som "fogat" upp en lysrörarmatur för att de inte hade verktyg eller ork att åka och hämta verktygen. (Han berättade det själv...)

Yngre medelålders, pigga hantverkare och något äldre rävar som är "öppna" i sinnet är en bra kombination på bygget. Jag har förmånen att jobba med en riktig räv till timmerman och någon gång i månaden får han lära sig något nytt - av mig - men oftast så suger jag åt mig som en svamp och hoppas att det ska torka bakom öronen någon gång. Och då är jag ju närmare 40 än 36. ;)
 
Nu måste jag säga att jag tycker att det är helt ointressant vad hantverkare själva tycker att kunden ska välja för hantverkare. Självklart tycker de att man ska välja dem själva och att de är bäst var och en.

När vi har valt hantverkare så har den ofelbart bästa metoden varit att gå på referenser. Åldern har ingen som helst betydelse på en hantverkare enligt min erfarenhet.
 
P
Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju rekommendera hantverkare här på forumet men det finns väl vissa regler om jag fattat det rätt och de ska man ha noga koll på här så man inte råkar ut för obehagliga överraskningar... :rolleyes:
Jag vet ju husentrepenörer i Stockholmsområdet som jag skulle vilja svartflagga för (och sätta på kåken för gott) men gör man det på ett forum så får man ju bara skit för det och kanske en anmälan på köpet. (Eller en torped efter sig.)

Nackdelen med såna här trevliga forum är att man inte kan namnge de fulaste fiskarna även om man har rena fakta på bordet eftersom de är så måna om att inte finnas på papper eller figurera i sammanhang där de kan kopplas till sin firma. Det är sorgligt att se hur människor hamnar i klorna på dem och inte kan ta sig ur dem av en rädsla av att huset aldrig ska bli klart - samtidigt som det är entrepenören som är orsaken till förseningar/förhalningar och inte släpper kunden förrän de är kramade torra på pengar. De blir livegna "referenser" för nästa bygge som entrepenören drar igång innan de gjort klart det förra och förrförra.

Efter att ha sett hur det gått för en mycket god vän (som ändå sätter hårt mot hårt) så tappar man ju sugen på hela branschen som är ruttnare än man kan tro.
 
Jag har raderat inlägg som var off topic och inte besvarade TS fråga. Stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.