Hej allihopa.
Jag har flyttat in i en bostadsrätt och hade tänkt sänka taket i vardagsrummet.. men det måste bli en centralisk låda istället för att sänka hela taket.
Men nu är frågan. Taket i lägenheten är inte av betong. Vet ej vad det är.. kan vara filligran.
När du skrivar upp någonting i taket är det i alla fall ungefär 2-3 cm som typs känns som gips.

Hur ska jag gå till väga tycker ni. Ska jag borra djupare med en liten borr och kolla om jag hittar någon betong... Vill gärna att spotlådan ska sitta kvar. Om det inte finns någon betong, hur ska jag fästa allt för att det ska bli så starkt som möjligt?

>Tack!
 
kolla med bostadsrättsföreningen om det finns byggbeskrivning på lägenheterna, förmodligen har du nån typ av lättbetong i taket skulle jag tro,
Beror på vad för typ av belysning du behöver men jag skulle ha byggt en "lådlist" längs väggarna hela vägen runt, ca 45x45mm regel dikt mot vägg o en till 45x45 ca 2 dm ut från vägg o klä in det med gips , var noga med skarvar o spackla snyggt så du kan måla allt som en enhet med taket då slipper du taklist sen oxå.
fäll in lämpligt antal spottar, men eftersom du har begränsad luftspalt så skulle jag rekomendera led-spots , dom blir aldrig varma.
 
varför alltid köra med gips? kör med spånskivor får han bättre hållbarhet att hänga spottarna i el?
 
spånskivor är ett satans påfund:) gips är mycket smidigare o jobba med o bättre material att spackla med. väggspackel är ju vattenbaserade. vatten o spånskiva rimmar väldigt dåligt.
 
tänkte mest på att det inte blir så mycket hållbarhet kan man inte lägga spånskiva under å sen gips ?
 
Visst kan man lägga en spån el osb i botten o klä med gips sen, men det är overkill för en sån sak, det blir ju knappt nån belastning där o en spot väger typ inget så... men det gör man som man vill.
 
Känns som att detta hamnat i helt fel forumdel va?
 
Okej.. Men taklist kommer jag inte behöva... för jag hade tänkt mig så här.

lada.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där du pratade om med 45x45 virke som en list runt om... hur exakt hade du tänkt dig... proppa fast dom bara upp i taket sen skruva en ram med 45x95 virke runt om (om jag inte kör med ledspottar?).

Tänker jag rätt?
Vill bara vara säker på att lådan inte kommer ramla ner med tiden... vill vara säker på att den sitter kvar.
 
45x95 blir nog för tjockt tror jag men jag menade 45x45 2 st satt med mellanrum på ca 15-20 cm, då rymmer man kablage o spot i den "rännan"
om du inte kör med led så ta möbelspot
 
Okej... Tror inte riktigt att jag kanske har förklarat bra.
Vill inte ha en ränna utan vill sänka en hel låda på c. 6 x 6 meter.
Skulle bara vilja veta hur jag ska fästa reglarna i taket för att dom ska sitta kvar när jag sätter upp gipsskivorna. Om vi säger att jag inte kör med led spottar utan vanliga... då måste jag ju sänka taket med 45x95 virke för värmens skull.

Om ni är med på mina noter... ska jag sätta vinklar i taket? eller hur ska jag få upp reglarna på bästa sätt.

Tack
 
inte snyggt att göra sån montering ,men varför sänker du inte ner hela taket ist?
Och varför vill du inte köra led-spots? Det finns numera både kallvita och varmvita o dessutom mittemellan så det ska passa så många kunder som möjligt.
Själv satte jag in 7 st led på 1 watt (230volt) styck i en hall, blev skitsnyggt ljus och behöver typ aldrig byta dom för livslängden är ju mer än 50.000 tim.
Vanliga halogenspots får man ju byta flera ggr per år.
I ditt fall behöver du ju inte sänka taket så mycket om du kör med ledspottar.

Men åter till infästningen som du ville ha hjälp med, du måste fastställa materialet i taket genom att undersöka det mer noggrannt eller fråga nån granne ellr nåt.
Om du ska köra halogen så måste du ha minst 15 cm luft mellan spot o material ovanför.
det betyder att taket kommer 150mm+13mm längre ner.
Kör du led kan du läkta ner 45-50 mm. skruva fast läkten i taket så du har fäste o sätt nya taket på läkten, c-c 30 tror jag dom flesta innertak har, om du tar vanlig gips blir d billigare men mer jobb m spackling o slipning.
 
Ok. Är inte så inkörd på led spotten... trodde det bara fanns kallvita som gav det starka skenet vilket jag inte sökte.
Angående frågan "Varför inte sänka hela taket?" så är svaret... köket sitter ihop med vardags rummet vilket gör att det inte finns något dörr hål till köket, vilket betyder att sänker jag taket i hela vardagsrummet så kommer man se hela lådan när man står i köket, sånna fall åker jag på att sänka i köket också.
 
Hoppas att någon ser fortsättningen här.
Undrar bara, nu när vi va inne på led spottar.
Tänkte bara kolla om någon visste. Jag tänkte sätta så en spot lyser uppåt i taket och en nerdåt. minst 45 mm i luftrum ska man ju ha. Men frågan som jag ställer är, kan jag sätta 2 spottar bredvid varandra (1 upp och 1 ner) och ändå ha 45 mm rum... hoppas ni förstår vad jag menar. Jag menar så här:


spot.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Blir det för varmt. Måste jag öka på avståndet eller klarar jag mig?

Tack
 
eftersom led-spotar knappt blir varma alls så duger ditt avstånd helt ok.
 
imported_jo skrev:
eftersom led-spotar knappt blir varma alls så duger ditt avstånd helt ok.
samma gäller hidi lights!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.