Hjälp! Mina termostater till värmegolven går på löpande band. På sju år så har lika många termostater gått sönder (inte samma termostat utan olika i stort sett varje gång. Jag har åtta st totalt). Jag har ringt till försäljaren som föreslog att de kanske inte kan ligga dikt mot varandra i elskåpet för att de bränner sönder varandra. Det står inget om det i monteringsanvisningarna så det låter lite långsökt. Likväl så har min elektriker inte hittat något fel och är lika undrande.

M.t.p. att varje termostat kostar knappa tusenlappen så är det dags att gå till botten med problemet. Varför går de sönder?

Ps. Problemet är att de i ena fallet rappar och inte kan bestämma sig för att slå på eller av, och i andra fallet att lampan sensor fault lyser och ingen värme når fram till golvet trots att termostaten slår till.
 
Hur sitter termostaterna monterade?

Hur varm blir termostaten i mitten?

Att de värmer varandra ser jag som en högst sannolik lapsus i konstruktionen.

Har du termostaterna i en sluten låda?
 
Apparater med hög belastning vill man gärna ha distans mellan för att de ska kylas av ordentligt.
 
De sitter monterade på din-skena i ett skåp tillsammans med jordfelsbrytare o huvudbrytare, ...6 st i varje rad. Jag kände precis på termostaterna och desto närmre mitten desto varmare är de. Kanske är det slump att det är just de termostaterna som belastats nyligen. Jag får testa igen senare.

Dock så är ett par av de trasiga monterade längst ut och borde ha bättre kylning.

Elskåpet är monterat i en liten garderob utan ventilation så jag antar att borra upp ventilationshål är att rekommendera?

Om värmeutvecklingen är huvudmisstänkt bov, Vad för slags avstånd behövs mellan termostaterna? Nån centimeter?

Tack.
 
Nån centimeter är lagom.

Protte
 
Skulle det visa sig vara värmen så borde du inte behöva betala för dessa eftersom det inte står nånting om det in anvisningarna. Och i så fall borde det vara ett känt problem.
Hur varmt blir det? Brännhett?
 
Jo..egentligen. Fast det blir svårt att få reda på "for sure" om det är värmen som gör att de går sönder. Jag ska ringa generalagenten i morgon och höra.

Kan det finnas någon annan anledning utöver värmen? (Som f.ö. är långt ifrån brännhet).
 
Dålig konstruktion... Eller störningar på elnätet (glappkontakt kanske), vilket den i och för sig inte borde gå sönder för. Miljöproblem (tempväxlingar etc)? Överbelastade? Är dom installerade enligt anvisningarna ser jag inga fler anledningar. Lutar mest åt dålig konstruktion, dom dom antagligen redan känner till!
 
Kontaktorer bör inte sättas ihop om det är 3 eller fler.
En konstruktör av diverse DIN-monterade "reläer" berättade att det gäller att se upp så det inte blir för varmt i ett "relä", sätter man då flera intill varandra så blir det inte enklare att få det att hålla.

Protte
 
Är det ett allmänt krav som tillverkarna (för en termostat i detta fall) inte behöver ange i sin installationsanvisning?
 
Det måste vara ovanligt att sätta 8 st på rad så den stackars tillverkaren kanske hade svårt att föutse ett sådant montage.

Protte
 
Dom sämsta termostaterna på marknaden vi har en kasse full av trasiga enligt
din beskrivning,
Tillverkaren vägrar ta tillbaka dom. Kunderna vägrar betala.
Åter står att dra nordisk elinport ab till tingsrätten
för ersättning av kostnaderna för varor som ej håller måttet.
Använder idag Calectro type etv
 
Appopå att det inte står hur man får montera dem. Det finns troligen en uppgift om max omgivningstemp, antingen direkt i databladet eller genom hänvisning till ngn. standard. Sedan är det upp till den som bygger ihop elskåpet att kontrollera att maxtemp inte uppnås.
 
Tack för era erfarenheter. Var handlar man Calectro termostater? Jag hittar inga återförsäljare via google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.