Flyttade tvättmaskinen till nya tvättstugan och då satte jag vattenanslutningen(15mm) på blandarens tredje pip (10mm) och nu har jag en känsla av att maskinen inte tar in lika mycket vatten som förut.

Förr satt anslutningen direkt på en 15mm rör som kom från källaren (där grenad från 22mm) , så enda skillnaden var möjligen högre flöde totalt sett.

Min fundering är om maskinen (Cylinda sverigetvätten från ca. -03) tar in vatten säg under en viss tid ex. 15 sek och inte beroende på hur mkt tvätt man lägger i?
Då skulle det möjligen vara mindre vatten i.
 
Tvättmaskiner brukar inte vara tidsstyrda när det gäller vattennivån.
 
Min hustru fyller på EXTRA vatten i tvättmaskinen. Men tidstyrda är de inte. Inte iaf beträffande vattnet de tar i.
 
Ok, tycker det SER ut att vara mindre vatten när man kollar genom "rutan" :) men då är det inte tidsstyrt iaf.
Och därmed borde inte det bero på om silen i anslutningen skulle vara igensatt?
 
gluecifer skrev:
Ok, tycker det SER ut att vara mindre vatten när man kollar genom "rutan" :) men då är det inte tidsstyrt iaf.
Och därmed borde inte det bero på om silen i anslutningen skulle vara igensatt?
Jag kan inte mycket om tvättmaskiner men det tror jag inte... Vet däremot att moderna maskiner anpassar vattenmängden till vikten på detta som tvättas.
Med dagens tvättmedel är det inte vatten som tvättar. Vattnet är bara bäraren till tvättmedlet. Tydligen kommer man inom kort tvätta med plastkulor och tvättmedel. Just för att spara på vattnet. Men min hustru litar inte på dessa moderniteter. Och nästan varje gång hon tvättar, fyller på extra vatten med ca 2-3liter.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.