Hej,

har precis köpt en lägenhet och kikar runt på vad vi ska lägga för golv samt vad vi ska ha för färg på bänkskiva i kök osv.

Jag älskar Valnöt och vill även ha det som bänkskiva, skulle även vilja ha det som golv men efter erfarenheter så kommer jag nog aldrig mer ha ett mörkt golv då allt syns, varenda litet dammkorn.

Så till frågan, Antikt ekgolv och valnöt bänkskiva. Är det helt felt?
 
Hemmakatten
Ja, tyvärr. För mig fungerar inte de två träslagen ihop. Både ek och valnöt är båda två väldigt karaktärsstarka träslag. Ek har en mycket bestämd och ganska grov ådring, valnöt har långa nästan svart ådringsfält. Tycker att både valnöt och ek är fina träslag, men inte ihop.

Själva har vi valnöt på vägg och skåp och på golvet har vi vitlutad och oljad gran. Gran är ett mkt lugnt träslag med små ådringar, mer som små ringar , utan långa stråk. Tyvärr kan jag inte rekommendera det till kök eller andra rum, möjligtvis sovrum. vårt golv har blivit oerhört förstört och slitet på bara ett par år.

Måste det vara trägolv? Varför inte valnötsskiva och linoleumgolv i fräck färg eller vit- o svartrutigt golv.
 
Vi hade ett liknande problem. Ett matrum med ekparkett från 60-talet skulle byggas ihop med köket när väggen däremellan revs. I köket ville vi ha valnöt på bänkskivor och socklar. Det blev linoleum på golvet i köksdelen, i en ganska neutral färg som stämmer med klinkergolvet i halldelen strax intill, och det tycker vi fungerar bra. Köket finns i här hittar du bilder på ditt kök"-tråden , #75 (sist för närvarande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.