R
Jag har oljetank, men innehållet börjar vara på upphällningen snart. Har haft elpatron men den gick sönder för ett tag sedan. Nu är det alltså dags att fundera på om jag skall ta bort oljetanken för att få mer utrymme och sätta dit in ny elpatron istället.

Min fråga är är om värme genom elpatron är dyrare än värme genom olja? I huset har jag vattenelement.

Får jag bort oljetanken får jag dock mer utrymme i huset


Edit: Jag hittade det här "I Sverige minskar oljan som bränsle för uppvärmning av villor, mycket tack vare att olja är det i särklass dyraste uppvärmningsalternativet." på
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-uppvarmning/Olja/

Men det är alltså så att jag både kan tjäna i utrymme och pengar genom att få bort oljetanken till förmån för ny elpatron??
 
Redigerat:
Göran.W
Nu i januari är det nog i princip samma pris att köra olja som el pga rådande el brist men normalt sett är elen billigare.
Bra slänga ut tanken när den är tom.
Kostar runt 4-6 tusen att få den sanerad och bort forslad.
 
R
Tack för svaret!

Ja, det är nu jag har möjlighet att förändra i källaren, nu när tanken börjar bli tom. Hade tänkt försöka sanera den själv först, till en början med. Absol o sådant. Men det är en bit dit.

När det gäller ny elpatron, så är det väl bara att köpa en och höra med någon lämplig elektriker? Det har ju funnit elpatron redan, så det är väl inte något mer kostnadskrävande att sätta tid en ny??
 
Nej att få dit en ny elpatron är inget större jobb.
Du kommer antagligen få tömma en del av tanken på vatten, själva bytet av elpatron lär göras på inte allt för många minuter såvida inget oväntat händer.
 
R
Det här har jag fotograferat från den befintliga elpatronen som finns idag. Säger denna info något om hurudan elpatron jag kan/bör/skall köpa?
 
  • elpatron_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elpatron_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Det där är en sk elkasset.
För att veta vilka patroner där sitter måste man öppna den och se för där kan sitta både standard patroner och special patroner.
Känns lite som du ska försöka hitta en bra beg på blocket för den där sitter är inte årets model om man så säger.
Tror dom brukar betinga ett pris på 1500-2500 kr
Den behöver inte se likadan ut för det fixar rör krökaren att få ihop det.
 
Det är antagligen mer rörmokarjobb än elektrikerjobb att byta elpatron i en gammal panna.
 
Göran.W
Rrrrr skrev:
Det är antagligen mer rörmokarjobb än elektrikerjobb att byta elpatron i en gammal panna.
Så sant som det var sagt.
Tror dom flesta rör läggare fixar att koppla det elektriska med.
Jag hade själv övervägt ett byte för den är säkert närmare 30 år gamal.
 
Vad är det för fel på elpatronen? En ny termostat eller kontaktor är ju en mindre affär än en ny elpanna som inte lär dra mindre ström än den som finns om man nu får igång den?
Nuförtiden är det inte kul att värma kåken med el, var borta ett dygn med -22 på natten, 150 kilowattimmar trots sänkt innetemp till 16 grader...
 
R
Tack för svaren!
Elpatronen går inte igång helt enkelt.. Vet inte varför, eller om det inte längre kommer ström fram till den.
 
Kommer du att klara värmebehovet med enbart en elpatron? Har fått för mig att en elpatron i en oljepanna var mer tänkt som en backup för att det inte skulle frysa om oljebrännaren av någon anledning havererade eller att användas höst/vår när effektbehovet inte var så stort.
 
Vad har du för oljepanna?Du har inte funderat på att skaffa pelletseldning?
Du kan ju fixa elpatron ändå för att ha som backup.
 
Göran.W skrev:
Nu i januari är det nog i princip samma pris att köra olja som el pga rådande el brist men normalt sett är elen billigare.
Bra slänga ut tanken när den är tom.
Kostar runt 4-6 tusen att få den sanerad och bort forslad.
Normalt sett? ;) Olja kostar cirka 10-11000 +- nån 500 hundring om man tankar vid rätt tid på året. Det ger ungefär 1.10 kr kW i energiinnehåll och med en modern oljepanna får du nästan ut all den effekten som värme. Elström ligger mellan 1 -1.50 i normalfallet just nu inklusive allt. Jag skulle snarare vilja påstå att normalpriset skiljer inget i energislagen men just nu har det varit extrem dyr el medans oljan har man i tanken och bestämmer själv när man tycker priset är rätt att tanka. Elen behövs ju som mest när den är som dyrast eftersom du inte kan lagra den energin.

"Normalt kostar alla energislag lika mycket per energienhet" Sen kan olika system att ta tillvara på energin ha olika verkningsgrad.
 
Göran.W
Förra året betalade jag ganska precis 1,20kr kwh i snitt över året.
Antar man pannan har en värkningsgrad på 80% och oljan kostar 11000kr kubiken blir det en kostnad på 1,37kr
Sen tillkommer sotnig 300-400kr året
Service på brännaren några hundra kr till.
Ovan på det t tillkommer även brandskydds kontrollen vart 4:e år
Just nu råder inget normal läge utan oljan kommer vara betydligt billigare än elen i januari och säkert i februari med iaf om man redan har den i tanken.
Kanske köpa olja när den är billig och elda den när elen är dyr för det blir utslag direkt nu när man har månads avläsning.
 
Är nog en riktig beräkning ca. 1,40 /kWh med olja, ca. 075 /kWh med pellets och för elen får man inte glömma att dra av för verkningsgrad när man använder en oekonomisk elpatron.
Överföringsavgiften är också lätt att glömma.
Betalar man 1,10 för el tillkommer 20 öre i överföringsavgift. Med verkningsgrad på 85% får man ett elpris på 1,50 innan man har värmen i elementet. Förlusterna från pannan går ut i skorstenen och källaren.
Med elpatron slipper man sotningsavgifter men i stället måste man ordna en mekanisk ventilation.
Jag skulle skaffa en begagnad pelletsbrännare för 6000 och sätta in i pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.