Jag fick en en elslinga installerad för ett par månad sedan i mitt badrum där jag har sjösten inlagt.

Satte på det får några dagar sedan och nu är slingan inställd på 30 grader. I golvet är det dock bara 21,6. Temperaturen ute är nu - 8 och var igår - 15.

Är detta normalt?

Undrar även hur mycket man kan höja per dygn? Reken för sjösten är 5 grader om dygnet men har läst 2 grader på forum. När jag satte på elslingan var golvet 16,7.

Vad är max man kan köra?
 
ingen som har golvärme här?
 
Jag har golvvärme i mitt badrum. Står på 28grader. Men är 20grader i golvet. Och den matar på hela tiden. Sommartid sänker jag. Är det komfortvärme kan du nog ösa på. Är det fullvärme, vet jag ej.
 
Det är komfortvärme. Nu matar jag 35 grader men det är fortfarande bara 21,9 i golvet.

För det är väl det mätaren mäter?
 
T
Nej, läs kamilenskis inlägg ovanför ditt senaste inlägg!
 
tank77 skrev:
Nej, läs kamilenskis inlägg ovanför ditt senaste inlägg!
Jag har läst det men missar uppenbarligen något.
 
  • Gilla
Moongooze
  • Laddar…
crazys skrev:
Jag har läst det men missar uppenbarligen något.
I mitt hus vintertid (NU) kvittar det hur mycket jag skruvar upp termostaten. Golvet blir inte varmare! Bara för att det är komfortvärme. För liten effekt. Men när temperaturen ute är högre än +5-10 grader, klarar den av att värma golvet till 28 grader. Därför sänker jag sommartid, termostaten till 22 grader. För att golvvärme i bad får man aldrig stänga av!
 
kamilenski skrev:
Därför sänker jag sommartid, termostaten till 22 grader. För att golvvärme i bad får man aldrig stänga av!
Varför får man inte det? Och det är väl precis det termostaten gör på sommaren när det blir riktigt varmt?
 
Jag vet bara att man får inte stänga av det. Tydligen har det nåt med fuktvandringen att göra.
Hoppas nån annan kan förklara det.
 
kamilenski skrev:
I mitt hus vintertid (NU) kvittar det hur mycket jag skruvar upp termostaten. Golvet blir inte varmare! Bara för att det är komfortvärme. För liten effekt. Men när temperaturen ute är högre än +5-10 grader, klarar den av att värma golvet till 28 grader. Därför sänker jag sommartid, termostaten till 22 grader. För att golvvärme i bad får man aldrig stänga av!
Har du bra isolering under då?

Jag bor i BR och har granne under så man tycker att det inte skall krävas så mycket kräm.
 
T
kamilenski skrev:
Jag vet bara att man får inte stänga av det. Tydligen har det nåt med fuktvandringen att göra.
Hoppas nån annan kan förklara det.
Så vad gör då folk som inte har golvvärme?
 
Jag skulle kunna förstå att det gäller för badrum i källare exempelvis, då man, om man plötsligt stängar av, skulle kunna få en grund som är kallare än omgivande material (som man nog får räkna med är fuktigt), och fuktvandring in i plattan.

Men i badrum generellt? Golvvärme på träbjälklag på övervåning?
 
crazys skrev:
Har du bra isolering under då?

Jag bor i BR och har granne under så man tycker att det inte skall krävas så mycket kräm.
Slingorna ligger i tot 15mm spackel + 35mm betong. Under 70mm isolering 30mm luftspalt + betongplatta. Huset är byggd 1976. Själv flyttade in för 4 år sen.
 
ordain skrev:
Jag skulle kunna förstå att det gäller för badrum i källare exempelvis, då man, om man plötsligt stängar av, skulle kunna få en grund som är kallare än omgivande material (som man nog får räkna med är fuktigt), och fuktvandring in i plattan.

Men i badrum generellt? Golvvärme på träbjälklag på övervåning?
So jag förstådd gällde detta bara bv på lite sämre isolerade hus (Mot grund). I mitt fall (läs mitt förra inlägg) gäller det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.