Vårt har krypgrund, med undantag för pannrummet som är tillbyggd med gjuten platta.

Jag tror att plattan är gjuten någon gång 50-60 talet, så då borde den väl vara oisolerad?

I detta rum har vi 12 grader och i övriga huset 20 grader. Tror ni att det är plattan som sänker värmen så mycket eller ska jag leta efter andra fel?
 
Frågan är rätt omöjlig att svara på om man inte tar med en hel del variabler som kan påverka. För att nämna några:

Pannrummets storlek i förhållande till andra rum som du jämför med, antal element i pannrummet och deras effekt, andra delar som värmer pannrummet, antal fönster i pannrummet, luftcirkulationen i pannrummet och övriga delar av huset, temperaturen på golvet, golvets förmånga att kyla luften osv osv

För att börja enkelt vad har du för temperatur på golvet och hur är det med uppvärmning i pannrummet?

// Mats
 
Hela huset är ungefär 100 m2 på undervåningen, och pannrummet är typ 3 m2. Det finns ingen värmekälla där inne idag, däremot finns en radiator på 140 cm i hallen utanför pannrummet.

Att det inte är samma temperatur som övriga rum kan jag förstå men 8 graders skillnad låter mycket tycker jag?

Pannrummet har ett 2-glasfönster 60x120 cm.

Ventilationen är självdrag med hjälp av fläktar i badrum
 
Redigerat:
Tror inte att plattan är isolerad om den gjöts på 50-60-talet
 
Om jag får gissa då för din platta en del av detta, frånvaron av ett element en stor del och stillastående luft även det ett bidrag. Fönstret är rätt stort och jag misstänker att du har lite kallras från det som kyler av.

För att se exakt bidraget din platta gör så tror jag att mäta upp den kan ge en indikation men det finns så många variabler så hela bilden är svår att få.

// Mats
 
Du skriver pannrum, vad för panna är det i detta rum? Troligtvis inte plattan som sänker, mer troligt fönstret som drar och ventilationen. Fattar inte riktigt, men har du en skorsten i pannrummet? Är det kallras i denna eller självdrag som drar in kall uteluft.

Svårt att svara på, vet lite om ditt rum, men plattan är troligtvis inte huvudorsaken, möjligen en delkomponent.
 
Det står en vedpanna där inne, men det är bergvärmepannan vi använder. Jag upptäckte idag att spjället till skorstenen stod halvöppet så nu har jag stängt det, men har inte märkt någon temperaturskillnad på 6 timmar så därför funderade jag på om plattan vad boven.

Jag tycker fortfarande det känns som att drar där inifrån, så jag vet inte om spjället inte sluter tätt i skorstenen eller om det är något annat?

Vi ska bygga till och tänkte då passa på att byta panelen utanpå detta rum. Kanske borde man då även ta bort fönstret eller?
 
Är det riktigt byggt ska det ju finnas ett friskluftsinlopp i pannrummet också så att pannan inte suger luft från huset
 
Det finns det också, men jag har tejpat för det för att se om det blir någon skillnad. Borde jag ta bort det, kanske får motsatt effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.