Hejsan!
Har läst mångas inlägg och förstår att de finns mycket kunnigt folk här. Jag skulle behöva er hjälp.
Har under en 3-års tid letat efter hus och nu så har vi hittat ett hus som vi tycker om. Framför allt läget, nära stan fast lantligt. Huset är byggt 1937, 73 m och har en "halvkällare" på 73 m. Den fungerar idag som tvättstuga, toalett, hobbyrum och pannrum. Huset är så vitt vi vet aldrog dränerat, så en dränering är ett måste. Då tänkte vi samtidigt isolera huset med ex isodrän.
Nu till problemet (eller ett av dom). Boytan är för liten så vi hade tänkt att inreda källaren till 3 sovrum, gillestuga, toalett och tvättstuga. Barnen skulle få "källarvåningen" som sitt lilla näste. Alltså, målade putsade stenväggar, inget organiskt matrial mot väggar, förmodligen klinkers på golv och dela av rum med stålreglar och gips. En bergsvärmepump skulle även installeras. Allt i huset är gammalt, duschrum har plastmattor, och även andra rum med mattor och tapet. Man kan se att väggarna är fuktiga och har spruckit på vissa ställen. Man kan även se svartmögel. Har ingen aning om vad som finns under alla mattor. Men min far säger att det ser ut som man kan förvänta sig och inte värre, han tror att med dränering, låta allt torka ut (ev tvätta väggarna) så skulle det gå att göra ett bra boende av källardelen.
Nu behöver jag tips och råd. Det här är en stor affär för oss, vågar man "chansa" att kunna rätta till allt. Jag vill inte utsätta mina barn för något ohälsosamt, men tror att vi skulle kunna få till otroligt charmigt hus. Vad är era råd till mig? Om ni vill kan jag skicka bes.protokoll. Kan tillägga att vinden också är för tät, de som bodde där har tätat till allt, men det är nog lätta saker att åtgärda. Jag är så tacksam för svar, eftersom vanligt en mäklare har bråttom så har vi inte lång tid på oss att fatta ett förhoppningsvis klokt beslut. Hjälp mig.
 
Klart att det går att få ordning på det. Men ni får ju räkna med att det är dyrt att dränera och göra allt ni hade tänkt i källaren. Bankerna är inte lätta att tas med idag så se till att ni har lånelöfte på några hundra tusen kr extra utöver vad huset kostar. Det blir inte kul att först köpa huset och sedan inte få låna mer pengar för att renovera. Nu verkar det mer som att man får betala allt kontant själv och sedan värdera upp huset och hoppas på att få låna.

Hade jag fått göra om mitt husköp hade jag köpt ett hus som jag inte kände att jag ville göra om en massa på. Pga ekonomiska skäl.
 
Hade jag haft små barn, hade jag satsat på ett nyare hus
. Eller rent av - BYGGA nytt !
Ni anar inte hur mycket kraft det tar att renovera. Alt tar 4-5 ggr längre tid och blir mycket dyrare än vad man tror.
 
Tack för alla svar! Jag slog till och köpte ett hus MEN en 1 1/2 planare byggd på 80-talet UTAN källare. Känns skönt, i April går flyttlasset!

Mvh. Anna
 
Gratulerar!

Ni kommer att ha mycket att göra i vilket fall som.
Men förhoppningsviss ha även tid för barnen!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.