Jag funderar på att tilläggsisolera en enkelstomme byggd i 95*45mm. Kommer att riva utsidan in till reglarna för att sedan lägga på ett yttre regelverk att lägga isolering mellan samt fästa utegips, spikläkt och panel i.

Höjden blir 2700mm varför det känns enkelt att ställa gipsen upp men detta kommer ju att medföra inte bara liggande reglar med cc600 utan också stående i skivskarvarna med cc1200. Ganska mycket reglar känns det som.

Fick därför tanken att regla upp en ny stående 95*45mm stomme med förskjutna reglar i förhållande till den befintliga stommen. Detta borde bli ett ännu effektivare brytande av köldbryggor än liggande reglar utanpå stående. Har aldrig sett detta beskrivet. Varför används inte denna metod?
 
Den metoden du beskriver används absolut i konstruktioner för att undvika köldbryggor. Medför ju dock att du behöver en "ny" grund runt huset att ställa den på. Normalt så bygger man ju annars två väggar som står på plattan/grundmuren. Vill man isolera extra mycket sätter man även ett utrymme mellan väggarna som saknar reglar och bara är fyllt med isolering.
Sen kommer din spikläkt ändå att behöva vara uppåt 30 mm tjock för att ge ett stabilt underlag för att spika panelen. Lika enkelt då att sätta 45 mm och isolera en extra skiva kanske?
 
Underligt att jag aldrig sett en sådan konstruktion i något exempel. Alla pratar om att korslägga inner- och ibland både ytter- och innerreglar. Vid nykonstruktion är det ju som du säger inte något problem med stöttning underifrån då båda stående reglarna hamnar på syllen.

I mitt fall är plattan tillägsisolerad med sockelelement som inte kan bära någonting men problemet att fästa i den existerande stommen är ju detsamma vare sig jag väljer stående eller korslagda reglar utanpå. Vill hålla mig till 95mm tillägsisolering eftersom jag har påbörjat en tillbyggnad som ansluter i linje med befintlig huskropp med just 95mm tjockare vägg.

Spikläkt har jag tänkt köra 34mm för att få bra stöd och fäste.
 
Det du söker heter skalvägg. Finns en bild på hur den ser ut på träguiden.se

V-0303-V04.jpg

Fanns även en del trådar om hur man bygger en sådan här på forumet. Då du inte har något stöd neråt tror jag det blir komplicerat att göra en skalvägg för din del. Skillnaden mot att korsregla är ju att vid korsreglingen så spikar du reglarna i varje kryss med 600 mm mellanrum. Den yttre skalväggen skulle ju stå helt löst och bara vila på sin nedre syll och övre fästpunkt och med detta bära panelen, isolering och skivor + sin egen tyngd. Ska vara om du kan skruva fast den nedre syllen med långa skruvar in i befintlig vägg och få det att hålla på så sätt.
 
Inte behöver du sätta reglar i lodräta skivskarvar. Använd istället Gyprocs H-profil, en plastlist som tätar i skarven. Den är gjord för att användas tillsammans med utvändig gips.
 
Jag har sett byggen där de tejpar skarvarna med något som liknar silvertejp.
 
Tack KnockonWood!

Har inte kommit så långt ännu. Hann bara fästa syllen innan vargavintern satte in.
Det blir nog efter mycket funderande ändå korslagda reglar för att vara på den säkra sidan med avseende på uthängande last som Cem77 var inne på. Visserligen skruvar jag syllen med lång skruv mot befintlig vägg men det är ju synd om det hela börjar luta nedåt med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.