Det låter som ett onödigt stort garage, eller? Med tanke på att lägenheten ovanpå inte går "ända ut" om man inte har full tvåvåningshöjd. Vår 1,5-plansvilla är 10*10 m vilket ger 100 kvm i bottenplan, 60 kvm uppe. En tanke kan vara att ha hall, badrum och tvättstuga och eventuellt nåt mer nere bredvid/bakom garaget, och resten uppe? Då behöver det inte bli så stort?
 
visst blir det ett stort garage. om man har ingången på nedre plan med hall, förråd t.ex så minskar man storleken på på huset. men om man vill ha den ytan på övervåningen kan man även ha ingången nere. man slipper skottandet av trappen under vintern.

mina päron har garage på dessa mått ganska exakt me 3 meter i takhöjd o visst e det stort, inte fråga om det, men har man behovet så har man
 
Anna_H skrev:
Det låter som ett onödigt stort garage, eller?
Nu förstår jag inte alls?
Måste vara nån form av gramatisk felaktighet i din mening ovan :D
 
du får ha överseende med anna :s inlägg Gabbe. du vet väl lika bra som jag att det finns inte för stora garage. =)
 
en annan variant


 
Nyproducerade bostäder ska vara användbara för boende och besökare med begränsad rörlighet. Detta vållar problem när man bygger en trappa upp. Jag föreslår en fräck ramp!
 
  • VillHaHus01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Tack för alla bra svar som vi har fått :), nu har vi fått lite idéer :)! Nu undrar jag, vart vänder jag mig om jag vill söka bygglov? Tar bygglovsansökan lång tid att få godkänd eller inte? Måste man söka bygglov om man river den befintliga byggnaden och bygger upp en helt ny på samma ställe? Vad kostar det att få bygglov, allt som allt?
 
kolla med din kommun
 
Du vänder dig till byggnadsnämnden i kommunen där fastigheten ligger. Hur lång tid ansökan tar att behandla beror på dels handläggarnas belastning, och dels på hur komplicerat ditt ärende blir. Så fort det handlar om bostäder ska dessutom hälsovårdsinspektionen yttra sig över er vatten- och avloppslösnining.

Eftersom byggplatsen troligen ligger utanför detaljplanelagt område kan det bli lite bökigt att ordna bygglov för nytt bostadshus. Om handläggaren inte vågar bestämma "på delegation" bör du först begära förhandsbesked innan du frågar efter bygglov. Det blir nämligen inte lika kostbart ifall nämnden säger nej.

Pris för bygglov varierar från kommun till kommun. River du ett hus för att bygga nytt måste du ansöka om både rivnings- och bygglov. Men i ditt fall kan det vara en stor fördel att platsen redan är bebyggd. Om du ersätter ett befintligt bostadshus med ett nytt kan du hävda "pågående markanvändning", och detta underlättar bygglov radikalt!
 
me andra och färre ord. snacka me din kommun
 
Jag för min del, tycker att Billy_baver´s svar var mycket utförligt, med bra tips för den som inte är så insatt. d^_^b
 
Anna_H skrev:
Det låter som ett onödigt stort garage, eller? Med tanke på att lägenheten ovanpå inte går "ända ut" om man inte har full tvåvåningshöjd. Vår 1,5-plansvilla är 10*10 m vilket ger 100 kvm i bottenplan, 60 kvm uppe. En tanke kan vara att ha hall, badrum och tvättstuga och eventuellt nåt mer nere bredvid/bakom garaget, och resten uppe? Då behöver det inte bli så stort?
haha! det kan väl aldrig bli för stort garage?!;) Man ska alltid bygga större än man behöver då brukar det räcka i längden:)
 
du har så rätt immobil. billy täckte in allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.