Det finns lite andra trådar om intelligenta hus, men i den här tråden tänkte jag fokusera på enbart intelligenta hus som drivs av ett PLC-system / Siemens LOGO!

Det jag hoppas uppnå är följande:
1) Styrning av utomhusbelysning med rörelsevakt, skymningssensor och timer
2) Coming Home / Leaving Home funktion som ser till att slå av ström till strykjärn, mangel, kaffebryggare etc
3) Belysningsscenarior för städbelysning etc
4) Styrning av motorvärmaruttag
5) Andra smarta funktioner som dyker upp med tiden

Anledningen till att jag har valt just Siemens Logo! är att dels finns det lättillgängligt hos elgrossister men även hos conrad.de. Jag hittade en ganska bra introduktion till just Siemens Logo! på http://www.sjoingenjor.se/plc

För att dra igång projektet tänkte jag börja med en startsats med en LOGO! 12/24RC och datakabel. De kostar drygt 2kkr på conrad.de, har inte kollat priser via elektrikern än. http://www.conrad.de/goto.php?artikel=197584

För att styra lampor och dylikt http://www.conrad.de/goto.php?artikel=185736

Någon annan som har kört något liknande projekt eller som är sugen på att "hänga på"?
 
Vill bara göra dig medveten om att det brukar dra i väg kostnadsmässigt.
 
Tycker helt klart du ska köra med en mini PLC typ Siemens LOGO.

Jag satte in en i mitt hus för åtta år sen, funkar helt perfekt för att styra belysning m.m
Se bara till att du köper ett system med tillräckligt många in och utgångar.

Det är nog bättre att köra med 24 volts varianten som du har tänkt, och hänga på reläer.

Har du laddat hem ett demo program och testat lite ?

Anders
 
LOGO är relativt billigt och enkel att använda. Tillräckligt "kraftfull" för vanlig hemma användning. Som alltid finns det ett MEN; klarar max 12 in- och 8 utgångar (om jag minns rätt). Om du behöver mera I/O's s¨blir det till att använda flera LOGOn.

LOGOn i sig själv har reläutgångar så borde klara direkt 10A men expansionsmodulen max 5A (läste så i en annan tråd på detta forum). För många tillämpningar behövs inte LOGO Contact.

24V modellen har 2 analoga ingångar på I7 & I8 som kan användas till att tex läsa av temperatur mm men även som vanlig digital ingång.

Skriv gärna om dina framgångar (& motgångar). Lycka till !
 
KBJ skrev:
LOGO är relativt billigt och enkel att använda. Tillräckligt "kraftfull" för vanlig hemma användning. Som alltid finns det ett MEN; klarar max 12 in- och 8 utgångar (om jag minns rätt). Om du behöver mera I/O's s¨blir det till att använda flera LOGOn.

LOGOn i sig själv har reläutgångar så borde klara direkt 10A men expansionsmodulen max 5A (läste så i en annan tråd på detta forum). För många tillämpningar behövs inte LOGO Contact.

24V modellen har 2 analoga ingångar på I7 & I8 som kan användas till att tex läsa av temperatur mm men även som vanlig digital ingång.

Skriv gärna om dina framgångar (& motgångar). Lycka till !
Tack för din input. Om man vill läsa av temperatur på I7 vad använder man då för sensor? Går det t.ex. att använda termoelement av K-typ?

Jag får räkna lite på hur många utgångar jag behöver, men spontant så känns det som att jag borde komma en bit på 8-utgångar om jag använder grupperna lite klokt.
 
AW skrev:
Tycker helt klart du ska köra med en mini PLC typ Siemens LOGO.

Jag satte in en i mitt hus för åtta år sen, funkar helt perfekt för att styra belysning m.m
Se bara till att du köper ett system med tillräckligt många in och utgångar.

Det är nog bättre att köra med 24 volts varianten som du har tänkt, och hänga på reläer.

Har du laddat hem ett demo program och testat lite ?

Anders
Jag laddade hem Comfort demon förut men har inte lekt så mycket ännu. När det väl kommer till kritan och man lägger undan James Bond-begäret på häftiga gadgets och fokuserar på funktioner som skulle underlätta vardagen så kan man skala ner sina ambitioner lite. :)
 
fredl skrev:
Tack för din input. Om man vill läsa av temperatur på I7 vad använder man då för sensor? Går det t.ex. att använda termoelement av K-typ?

Jag får räkna lite på hur många utgångar jag behöver, men spontant så känns det som att jag borde komma en bit på 8-utgångar om jag använder grupperna lite klokt.
De analoga ingångarna är för 0-10V eller 4-20mA. Jag vet inte vad ett termoelement lämnar för utsignal men skulle tro att de inte är lämpliga på en sådan ingång. Det finns till LOGO en speciell modul för PT100 -typ av givare. Skulle tro att det är en sådan du behöver.

Förutom de 12 digitala ingångarna går det att ha ett begränsat antal analoga ingångar också (förutom inbyggda I7 & I8).

Tex ett vanligt NTC motstånd eller en LM35 -typ av krets kan användas på I7, dvs något som kan mätas med 0-10V eller 4-20mA.
 
Jobbar förnärvarande åt ovanstående företag, men har aldrig jobbat med produkten, bara tittat lite i verktyget. Men vad jag kan förstå så är det mycket prisvärt och en lättjobbad PLC. Hade faktiskt själv tänkt sätta in en hemma för att styra samma saker som du nämner.
 
Skall man mäta temperaturer så finns det bättre och mer anpassade plc/duc:ar för det , men räkna med att priset springer upp några tusingar.
 
b2b2 skrev:
Skall man mäta temperaturer så finns det bättre och mer anpassade plc/duc:ar för det , men räkna med att priset springer upp några tusingar.
Med tanke på den begränsade användningen så kommer jag nog att välja en annan lösning för just motorvärmare. Nästa steg blir att få tag i ett startkit att labba med.
 
Hur går det med LOGO'n?

Jag jobbar på SIemens men har heller aldrig använt just LOGO'n...men verkar ganska ok.
Jag är inne på att använda den till att ersätta knx produkter i en halvfärdig knx installation för att spara pengar.
Som jag ser de så borde det gå att klara även scenario styrningar.
Läste någonstans att det finns analog multiplexer i dom, alltså kan man skicka olika nivåer på 0-10V till dimmer beroende på scenario....någon som provat?
0-10V dimmern är dock en dyr historia...Dimintell....3800+moms för en 4 kanalig.
 
Lite andra saker har dykt upp som har tagit fokus från det här, men jag hoppas komma igång under nästa månad. 3800 + moms är ganska saftigt för en dimmer, men det kostar på att ligga på topp.
 
Jag har försökt ha fokus på min elinstallation nu under 1 års tid, men det kommer hela tiden andra projekt som stör.

Vet du om det går att koppla ihop LOGO via ett nätverk?
Anta att man kopplar en tryckknapp till LOGO 1 men vill att en LOGO 2 ska dra en utgång när tryckknapp i LOGO 1 är till.
 
fredl skrev:
Det finns lite andra trådar om intelligenta hus, men i den här tråden tänkte jag fokusera på enbart intelligenta hus som drivs av ett PLC-system / Siemens LOGO!

Det jag hoppas uppnå är följande:
1) Styrning av utomhusbelysning med rörelsevakt, skymningssensor och timer
----Finns färdiga för 1000 kr

2) Coming Home / Leaving Home funktion som ser till att slå av ström till strykjärn, mangel, kaffebryggare etc

---- kontaktor styra 3 faser med kontaktor ca 600 kr

3) Belysningsscenarior för städbelysning etc
---- städar du rum för rum, tänd med brytare i så fall

4) Styrning av motorvärmaruttag
---- Motorvärmar uttag med separat JFB, 3000 kr

5) Andra smarta funktioner som dyker upp med tiden




Bättre att dela upp till olika moduler, speciellt om några år, när LEGO är borta, och du har sålt huset.

Bara onödigt dyrt med dessa intelligenta hus.

Detta anser jag... q(;^;)p
 
Bara onödigt dyrt med intelligenta hus säger el_richard men han kan ändå inte låta bli att titta till i poster som behandlar ämnet.

Jag, som tycker det är oförskämt billigt i relation till totalkostnaden för ett hus, tycker att du skall köra på för allt vad tyglarna håller. Skulle du fastna i någon funktion så har du med LOGO´n alltid livlinan att den kan kopplas till KNX. (vilket faktiskt inte är dyrare i slutändan)

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.