Hej, fråga från en icke el kunnig. Har kontakt mellan den rostfria diskbänken och jord (jorden i uttagen, hölje på tex köksfläkt, mickro som ej står i kontakt med diskbänk), ingen Volt bara kontakt(med summer). Är något galet eller kan/ska det vara så?:confused:


/Micke
 
Det kan vara, och är ofta så, då diskbänken kan jordas via vattenrören. Inget galet mao.
 
Ok, tack för svar. Märke att det också var kontakt mellan diskbänk och element(vattenburet), men det är kanske inget att oroa sig för då.

/Micke
 
Det är precis som det ska vara, men om du mäter upp några 10-tal Volt (spänning) melllan jord på spis och diskbänk, så kan det vara något som är på tok.
 
Ibland undrar jag vad är bättre. Jordat eller isolerat diskbänk? Om det står ett brödröst på bänken som gått sönder, och du rör vid med ena handen mot bänken andra rösten, då kan det bli problem. Ingen JFB hjälper.

Hur ska man göra då?
 
JFB löser ut vid ett sådant fall, kamilenski.
 
Självklart ska jordfelsbrytaren lösa ut. Solklart jordfel. Men först efter att strömmen gått genom kroppen.
 
Jordfelsbrytaren ska lösa så snabbt att ingen skada hinner uppstå i kroppen.
 
Har diskbänken kontakt mot jord som den hade här, och du sätter en trasig brödrost på bänken så att bänken blir ledande. då löser jordfelbrytaren innan du har hunnit ta i bänken...
 
Rikard Ågren skrev:
JFB löser ut vid ett sådant fall, kamilenski.
Aj aj. Visst. Är inte vaken...

Glömde att den inte löser ut mellan fas och nolla.
Vad dum man blir ibland.
 
Lite offtopic. Jag har nyss bytt till bergvärme, och satte den på ett annat ställe än vad gamla vedpannan var. Rörkrökarna drog sån där ny modern PEX plastslang mellan nya och gamla stället. Nu efter denna installation så upptäckte jag att alla mina vattenburna radiatorer samt diskbänk inte längre är jordade! Kanske måste dra lite PUS jordar :cool:
 
Rackarns rörmockare, de bara skapar arbete. På ett ställa hade de dragit rören med dörren in till pannrummet öppen. När de var klara var rören ivägen så att dörren inte gick att stänga :)

Med tanke på de nya reglerna om skyddsutjämning i badrum så blir det nog bara plaströr in i badrum hädanefter?
 
Rrrrr skrev:
PUS jordar :cool:
Vad är PUS jord?
 
kamilenski skrev:
Vad är PUS jord?
skyddsutjämningsledare
 
Rikard Ågren skrev:
Rackarns rörmockare, de bara skapar arbete. På ett ställa hade de dragit rören med dörren in till pannrummet öppen. När de var klara var rören ivägen så att dörren inte gick att stänga :)
Är det sant?
Jag har hört en likande sak om en servicekille från Telia som skulle skarva en avgrävd 500 paring i marken. Sägnen säger att han skulle ha satt sig i sin bil och trätt in varsin ända genom varsin bilruta och suttit där och skarvat. Säkert till radio också. :p Och när han var klar så låg kabeln genom bilen. Bara att börja om.

Låter ju lite väl för att vara sant, fast man vet ju aldrig med "kattskinnsgnuggare". d^_^b

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.