Jag har en fråga ang vårat snart färdiga badrum!

Vi har en timmervägg på ena väggen där badkaret ska stå med ena kortsidan! Kan man göra nåt med timmerväggen för att få den vattenskyddad? Vill inte täcka in timmerväggen, den är så fin!

Tacksam för svar snart!!

MVH Camilla
 
Utrymmet blir inte godkänd enl. FB.
Då kan du lika bra bara skydda den med olja eller båtlack.
Men i golvet hade jag gjort allt för att ha matta eller nåt annat tätt upp i 10-15cm.
 
Mig veterligen första gången frågan ställs här ;) det låter som en rent fuktmässigt rätt dålig idé faktiskt :surprised: Gör Ni allt själva? eller finns det hantverkare som vitt gör jobb i ett badrum som uppenbarligen bryter mot alla ranchregler på en vägg närmast badkaret?
Annars håller jag med kamilenski, båtlack borde ju funka i badrum eftersom det funkar i havet men kanten mot golvet blir väldigt viktigt att få till på ett bra sätt med uppvik mot väggen av matta/tätskikt.
 
Tack för svaren! Nä vi gör allt själv! Har gjort ett godkänt badrum förut, men nu undrade jag eftersom jag älskar den timmerväggen! Men då klär vi in den!!

Tack för visat intresse!!
 
Hm, kom på att en glasvägg kanske skulle fungera också? Glas borde rimligtvis hålla vattnet på rätt sida även om det kanske inte är godkänt som tätskikt (vilket jag inte vet) Och då ser man timmerväggen genom glaset tänkte jag.
 
Jan-Å skrev:
Hm, kom på att en glasvägg kanske skulle fungera också? Glas borde rimligtvis hålla vattnet på rätt sida även om det kanske inte är godkänt som tätskikt (vilket jag inte vet) Och då ser man timmerväggen genom glaset tänkte jag.
Du kan inte ha glasvägg som tätt skikt. Då skulle man behöva limma o skarva det i hela badrummet. Som begränsare för vattnet-ja. Badrummet som TS vill ha det blir inte godkänd. Men det är inte förbjudet att bygga så. Bara han ser till att ha nåt under badkaret som begränsar vattnets väg, blir det säkert bra. Jag har bekanta i Polen som har rent trä i hela badrummet. Duschkabin kopplat direkt till ett rör som mynnar rakt ut 30m från stugan. Golvet i massiva brädor. Funkar hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.