Hej!

Skulle bara vilja höra om någon annan har samma problem som jag och min bror har med husqvarnas tvättmaskiner.
Problemet är att vi i bland får gråa streck på plaggen, inte alla plagg i en tvättomgång utan någon enstaka ibland.
Hq säger att dom aldrig har hört talat om problemet och hänvisar till en massa olika förklaringar som vi inte köper. Kan vara allt från överdosering till vattenkvalitet.
Vi har provat dra ner på tvättmedelsmängden och vi har olika kvalitet på vattnet, han bor i Älta och vi i Kiruna.
Nåväl är det någon som känner igen sig i vårt problem och har ni i så fall kommit till rätta med detta?

//Uffe
 
Göran.W
Hej jobbar med reperation av vitvaror och jag har aldrig hört talas om det.
Det ända jag kan tänka mig är att det är bälgen som färgar av sig.
Om det är så borde det inte ske vid 40gr utan vid högre temperaturer då gummit blir mjukare i bälgen.

Kan kanske vara sköljmedlet som mjukar upp bälgen om ni nu använder sköljmedel

Taget från en husq bruksanvisning
" Underdosering av tvättmedel kan ge återsmutsning i
form av gråa noppor, bruna avtryck av trumman och
dålig lukt i maskinen. "

Men inte ska det bli streck av underdosering.
Enstaka plagg tyder på att bälgen är boven.

Lite teorier men tyvärr inget konkret svar
 
Redigerat:
Det kan nog stämma för att man kan se att vissa plagg följer runt luckan på insidan och därmed gnids mot bälgen ett par varv.
Finns det något man kan göra för att förhindra detta?
För det känns ju lite underligt att man ska behöva få dessa streck vid normal tvätt som 40 grader.
Har du några tips på sköljmedel man ska undvika?

//Uffe
 
Göran.W
Tyvärr kan jag inte ge något bra svar på varken vilket tvätt medel eller sköljmedel som skulle funka om det nu är bälgen som färgar.
Men prova något skonsamt tvätt medel som tex skona och kör utan sköljmedel några veckor och se om det blir bättre.
Jag husq med blåslampa om du har garanti för så här ska det inte vara.
 
Få se hur vi gör, skulle bara var kul och höra om det var fler än vi som haft/har detta problem.
Verkar ju vara en väldigt märklig tillfällighet att detta bara drabbat mig och min bror....:confused:
//Uffe
 
Göran.W
Kan vara så att i en mindre serie bälgar har det kommit för mycket mjukgörare som gör gummit för mjukt.
Om det nu är bälgen som är problemet.
Känn på bälgen om den verkar onormalt mjuk.
Att dom säger att det kan bero på vatten kvaliten är nonsens.
Är vattnet tjänligt ska det inte påvärka något i maskinen och skulle det göra det är det felaktigt material i maskinen.
Över dossering ska inte heller påverka maskinen för den ska ju tåla tvätt medel och samma sak där gör den inte det är det felaktigt material val.
Låter mest som standard svar ni fått..
Har ni provat dra ett fuktigt vitt bomullls tyg på bälgen för att sen om den färgar av?
Glöm inte berätta hur det går för jag är nyfeken på om det är bälgen eller något annat
 
Det där var ju en sån där enkel lösning som man kan irritera sig på att man inte kom på själv.... jo bälgen färgar av sig om man gnider med en blöt bomulls bit mot den så nu fick man på ett enkelt sätt bevis på det. Man tackar för hjälpen och nu får vi se vad hq säger om detta;).

//Uffe
 
Göran.W
Ju enklare det är ju svårare är det att komma på.
Man brukar av någon anledning utgå ifrån att det blir svårt och då faller alla enkla lösningar bort.
Antingen är det fel på bälgen eller så gör skjölj medlet gummit mjuk.
Använder din bror samma skjölj medel?
Ett skjöl medel jag skulle kunna misstänka kan ställa till det är Ariel.
Att det skulle var något med tvättmedlet har jag svårt att tro.
 
Vi kör med sofflan ultra för tillfället.
Skumt att vissa sköljmedel påverkar gummit på detta sätt.
 
Göran.W
Inte säkert det är skjölj medlet med det innehåller mjukgörare som kan tänkas påverka bälgen.
Kan vara fel på bälgen med.
 
Vi har samma problem! Var i kontakt med Husqvarna men de sa att vi andvände tydligen för mycket tvättmedel???
 
Göran.W
Känns som ett standard svar.
Tåler maskinen inte att man över doserar någon gång är något fel med matrial valet.
Har inte hört om någon annan maskin med detta problemt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.