Hej.

Hur ska man göra med fuktspärren i ytterväggen i badrummet? Bör man ta bort plasten där för att inte få dubbla tätskikt?

Sedan har jag tänkt att sätta OSB-skivor bakom alla gipsskivor (våtrumsskiva.) Får man sätta OSB i badrum???
 
lillfisken skrev:
Får man sätta OSB i badrum???
Nej.
 
Instämmer : Nej !
 
Han skriver att han tänker andvända OSB skiva BAKOM våtrumsskiva, så varför skulle inte det gå??
 
Därför att det inte är tillåtet, går är ju en annan sak.
 
Ok , jag har ingen erfarenhet i ämnet så jag ska inte uttala mig, men jag trodde så länge man hade Våtrumsskiva utanpå "levande material" så gick det bra. Men då har jag lärt mig nått nytt idag med :)
 
Plasten bort i ytterväggen och inga träfiberskivor i väggarna om man ska utföra det fackmässigt enligt branschreglerna...

Att man sen kan göra på många andra sätt är något helt annat...
 
tack bra svar!

Om jag får spinna vidare i´så undrar jag om ni kan rekomendera några våtrumsskivor.

Kan det har någon betydelse att jag har en liggande 45x45 stomme som skivorna skall fästas på??? Så kallad installationsvägg...
 
Man kan använda sig av en diffusionströg luftspärr istället för plasten som är helt diffusionstät.
Det viktiga är då att den diff.tröga luftspärren har lägre ånggenomgångsmotstånd än det tätskikt som används i badrummet.
Om fukt skulle läka ut genom badrummets tätskikt och du har en väldigt tät plast (~2.000.000 i ånggenomgångsmotstånd) så stannar fukten kvar däremellan och du kan få rötskador, har du däremot en diffusionströg luftspärr istället så har fukten en möjlighet att vandra utåt i väggen. =Risken för rötskador minskar.

Om man utelämnar luftspärren (plasten) helt, så riskerar man att fuktig inomhusluft vandrar ut i ytterväggen (konvektion) i gränssnittet där badrummets innervägg möter ytterväggen, med ett vanligt rum på andra sidan innerväggen.
(hoppas ni förstår, i gränsen mellan badrum/ vanligt rum /yttervägg)

Detta är ett omdiskuterat ämne och det verkar inte ha framkommit några rekommendationer som alla är överens om, men detta är den teori som jag stödjer efter att ha läst ett antal forskningsrapporter i ämnet...
 
Till mitt eget hus (nybygge i startgroparna) funderar jag på att lämna en luftspalt mellan ytterväggen och badrummet som jag ventilerar med inneluft.
Alltså: Yttervägg /Plastfolie /Ventilerad luftspalt /Badrumsvägg
-Jag har inte bestämt mig än, vore intressant & höra lite synpunkter?
 
lillfisken skrev:
tack bra svar!

Om jag får spinna vidare i´så undrar jag om ni kan rekomendera några våtrumsskivor.
Tycker att LIPs board är störtsköna att arbeta med.
Inget äckligt gipsdamm överallt och samtidigt väger de ingenting och är väldigt enkla att skära och passa till...

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/Lip-board 4 sid 2007-11-11.pdf

Mvh Paul
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker att LIPs board är störtsköna att arbeta med.
Inget äckligt gipsdamm överallt och samtidigt väger de ingenting och är väldigt enkla att skära och passa till...

[länk]

Mvh Paul
Paul brukar du regla på 30 cc med dem eller kör du dubbla skivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.