Vi har en tvättmaskin E-helios, kanske 5-10 år gammal (finns ingen uppgift om det). Den har senaste veckorna börjat krångla, dels genom att inte centrifugera, så tvätten är plaskblöt när man kört klart programmet och dels så fastnar programmet vid 60-graderstvätt, så man måste dra vredet vidare manuellt så att den fortsätter tvätta.

Min fråga: Är det värt att ta ut någon reparatör för detta? Vad kostar sånt? Eller ska man helt enkelt köpa en ny tvättmaskin?
 
Jag antar att du rengjort alla filter för det kan vara så enkelt.
 
Vår Bosch brukar sluta centrifugera när kolen är korta. Ta loss motorn och kolla kolen för att utesluta detta.
 
100% att kolen är slut kostnad 500 spänn + arb.
 
Börja med att kolla så att filtret ätt tomt på smuts. Kolla därefter att avloppspumpen fungerar. Fungerar inte den så kolla kolen på motorn, är dom fräsha så kolla så att inte kablarna till motorn glappar. Är det inte något av dessa fel så släng den och köp en ny. Är du normalhändig så klarar du att meka med den själv, Det är inte alls svårt. Reservdelar köper du billigt på nettoparts.se
 
Motorn oftast enkla att ta loss, och då är det även enkelt att byta kol, bara du kan löda lite. Maskiner från 2000-talet har oftast plåten bak fastskruvad med torx.
Kolen kostar inte ens en hundring.
 
Oftast sitter det "gnistsäkra" kol på tvätt o torktumlare, det är en lite plastpinne inne i kolet som skjuter ut när kolen kommer ner till minimåttet, o plast leder ju inte så bra! så det kan ju vara det som krånglar
 
Kanske kan vara ledningen pressostaten som satt igen eller att den helt enkelt är sönder? Då känner inte maskinen att vattnet tömts ur trumman och går inte vidare i programmet.
 
Hej,
Det låter som en trasig givare som gör att programmet startar, jag röstar med mogge.
Det ser ut som en plastburk med några slangar som går till botten av trumman.

Med mycket tur har slangarna satt igen sig och det räcker med att göra rent.

Men att ta in reparatör låter inte vettigt.
Spana in blocket. Det är väldigt mycket folk som renoverar och får vitvaror över som det inte är fel på. Går knappt att bli av med.
Sedan om man bor på landet och har långt till stan ser ekvationen annorlunda ut.
 
Hej!

Jag skulle med gissa på att det är kolet som är slut. Det med anledning av att vår tvättmaskin hade precis samma symtom som du beskriver.
Det var inga problem att byta själv.
Jag skruvade av bakstycket, och sedan satt kolen på en plastplatta som var fäst vid motorn. (Behövde inte ens skruva bort motorn.) Jag skruvade av plattan och bytte kolen. Kolen köpte jag på en elektroverkstad i stan. Lödade fast dem o monterade ihop.
Totalkostnad för allt: 65kr. :D Kändes bra! Först tänkte jag köpa ny maskin för flera tusen kronor, men sedan tänkte jag att jag måste i alla fall kolla o försöka.

Angående kolen. Jag frågade först på en vitvaruverkstad om de sålde kol. De sade att det inte gick att byta bara kolen utan att jag måste byta hela plattan som kostade strax över tusen kronor. Inte aktuellt, eftersom jag inte visste om det var kolen som var problemet. Kollade sedan på nätet och hittade ett par olika butiker som sålde kol till min maskin för ca 400 kr + frakt. Då tog jag en chansning och körde in till elektroverkstaden. De hade inte exakt de måtten på kolen jag behövde, men sade att det gick bra ändå bara de passade i spåren vilket det gjorde. Det skilde någon mm på bredden tror jag.

Så mitt råd är: testa först själv, köp ny sedan om det inte går!
Det kan ju inte gå mer än åt hel...e. ;)
Lycka till!

PS Glöm inte att koppla bort strömmen!
 
Jag tänkte det är inte lönt för mig att skapa en ny tråd utan jag tar över denna lite snabbt.
Jag har samma problem som TS FÖRUTOM att den BARA stannar.
Centrifugerar utan problem men stannar 2-4ggr per program. . .

Jag är elektronikmänniska så jag kan de bitarna men innan jag börjar gräva i något jag aldrig pillat påp tänkte jag fråga er....

Så problemet:
Programmet stannar och när man vrider påp vredet så hoppar det igång igen. För att gå en liten bit och sedan stanna igen.

Tips och ideér?

Whirpool tvättmaskin som har 5-10 år på nacken... satt i huset när vi köpte det och vi har inte tänkt byta innan vi ska renovera tvättstugan.... hoppas jag.

Edit: la till bevakning. glömmer ju alltid det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.