Hej,

Vet att denna fråga dryftats förr men jag vill ta upp den igen. Jag står inför ett svårt val av källargolv och skulle vilja veta era erfarenheter, om ni varit nöjda etc.

Vi har en gillestuga från 70-talet. Det var för typ 15 år sedan ett inläckage till källaren, efter detta dränerades huset om med platonmatta utanpå, dock ingen isolering.

Idag ligger en heltäckningsmatta på golvet som vi vill byta ut. Golvet känns inte så kallt i dagsläget.

Som jag ser det är alternativen följande:

1. Klinkers direkt på betongen. Fördel: fuktsäkert, snyggt, lättstädat. Nackdel: kallt!

2. Ventilerad platonmatta och parkett. Fördel: Varmare och mjukare golv. Nackdel: VIss risk för framtida mögel, skulle ny översvämning ske är golvet förstört. Dyrare totalt än billigt klinker och bygger högre än klinker.

Sedan undrar jag. Kan man med gott resultat lägga en parkett direkt på platonmattan eller måste man ha golvskivor över?

Har ni gjort på något av de sätten som jag nämne ovan? Har ni ångrat ert val? Hur jobbigt blir det med ett kallt klinker? Man kan ju lägga på mattor.

/Camilla
 
Jag har lagt in ett billigt parkettgolv i källaren. Om det skulle bli fuktproblem är det inte hela världen att riva ut det och göra om. Det blev mycket snyggt och skönt att gå på (för att vara ett kälalrgolv).
 
Vi la laminatgolv på frigolitisolering som ligger på platonmatta, borde gå att lägga parkett direkt på platonmattan tycker jag även om jag inte provat, nån typ av foam ska det ju också va emellan så det borde både hålla och funka.
Personligen känns det som olidligt jobbigt med kalla klinkers efter att ja vant mej vid golvvärmevarma :) men det finns dom som inte alls lider av att ha mattor och tofflor. Men mattor döljer ju golvet så då kan man väl ha vad som helst egentligen, finns ingen vits med att lägga klinkers då som är både dyrare och krångligare att lägga än tex parkett eller laminat.

Jag vet inte hur "varmt" man kan få ett källargolv med bara platon under, spontant skulle jag säga att Akvist:s modell verkar bättre utifrån att det är enkelt och snabbt gjort. Det blir ändå inte varmt.
Är platonmattan korrekt gjord så kommer Ni inte att få nåt läckage inom överskådlig framtid så det kan jag inte se att Ni måste ta med i beräkningen. Vi har inte heller isolerat grunden utan satte bara platon, vår byggsäljare anser att det inte är värt merkostnaden att isolera väggar under marken men det är en annan historia :) Vi har i alla fall tokvarmt i källarbadrummet trots det, där är golvvärmen optimal:wow:
 
Enligt en energirådgivare jag anlitade så skulle det vara det absolut bästa sättet att spara pengar, att isolera källarväggarna, payoff tid på nått år bara, mycket kortare tid än att tillägsisolera fasaden.
 
Något laminat eller trägolv direkt på betongen kommer inte på fråga. Det finns en anledning att vi sliter ut träpanel och invändig isolering (mögel). Jag vill ha en fuktsäker lösning som håller länge!

Har räknat lite och faktum är att ett billigt klinker blir billigare än platon+parkett. Väljer man ändå Platon+parkett så kan man ju lägga på isolering på platonmattan i form av cellplast, då kanske det blir ännu varmare, men frågan är hur många cm i takhöjd jag tappar och hur dyrt det blir. Vill inte lägga ner för mycket pengar på källaren, vi kommer inte att bo där.

Jan-Å, hur varma är dina golv där du har platon och frigolit?

/Camilla
 
Är det inte risk att cellplasten "sjunker ner" i platonmattan om inget skivmaterial läggs emellan? Eller ser dessa platonmattor annorlunda ut jämfört med de man använder för dränering?
 
Möjligt att man även behöver en skiva emellan.

Har ytterligare en idé. Har googlat runt en del och sett att en del lovordar genomsläpplig nålfiltsmatta, direkt mot betongen. Inte sån med gummi på hela baksidan utan typ sån som ser ut som konstgräs? Har någon erfarenhet av detta? Så länge materialet andas som borde det kunna vara ok?

/Camilla
 
Man bör nog inte lägga parkett direkt på Platonmatta, risk att det knäcks i skarvarna. Lägg golvspånskiva mellan, samt foam eller grålumppapp så att det inte knarrar.

Om man vill spara golvhöjd kan man lägga Depron/Kapron-skivor. De finns i t ex 3 mm tjocklek, dock bör man då kanske lägga två lager.
 
Redigerat:
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Vi la frigoliten direkt på platon, den är lite annorlunda än utemodellen så rörisen å jag bedömde att det skulle funka, rörisen hade gjort så förut också hemma hos sej själv bla.
Våra golv ovanpå platon/frigolit är inte lika varma som klinkergolven som ligger på samma värmeslang i flytspackel. Men till en del tror jag det beror på att vårt system är lite för dåligt på att fördela värmevattnet. Eller så är laminat inte tillräckligt bra som värmeledare jmf med klinkers. Ska kolla upp det här under våren med annan röris.
 
Jan-Å: Menar du att laminat inte är tillräcklig värmetransportör för att värma ett rum?
Vi funderar på att lägga fligolit med värmeslingor (vattenburet) direkt på betongplatta, sedan parkett uppepå. Tror du vi borde välja klinker?
 
Tina123 skrev:
Jan-Å: Menar du att laminat inte är tillräcklig värmetransportör för att värma ett rum?
Vi funderar på att lägga fligolit med värmeslingor (vattenburet) direkt på betongplatta, sedan parkett uppepå. Tror du vi borde välja klinker?
Jag vet inte om det beror på att laminat leder värme för dåligt i förhållande till klinkers eller om frigoliten är för dålig på att hindra värmeförlusten nedåt. Men jag har lika bra effekt på klinkersgolvet på våningen ovanpå källaren och där har vi ingen isolering alls därför härleder jag den sämre verkningsgraden till laminatet. Det finns en liknande tråd där nån med bättre kunskaper i fysik redogjorde för hur det egentligen förhåller sej med värmeledningsförmågan, kolla den också.
Där vi har klinkers i källaren bilade jag bort gamla plattan och göt EPS-bruk som isolering, jag vet inte om man kan jämföra det med frigolit + flytspackel/värmeslang + klinkers.
Men i princip brukar ju jag rekommendera EPS+golvvärme+klinkers i alla rum på alla frågor så det kan jag väl göra även till Er :D
 
nino skrev:
Enligt en energirådgivare jag anlitade så skulle det vara det absolut bästa sättet att spara pengar, att isolera källarväggarna, payoff tid på nått år bara, mycket kortare tid än att tillägsisolera fasaden.
Som alltid med andra ord, experterna säger olika saker om man frågar flera :rolleyes:
Så här var det:
När jag skulle fixa vår grund så pratade jag med bygghandlaren där jag köper det mesta å när ja fråga om ja skulle köra bara platon eller ta isodrän istället? sa han så här.
Ska Du byta källarfönster? Svar nej. Ska Du byta dina 2-glasfönster? Svar nej. Ska Du tilläggsisolera vinden? Svar nej. Kommer Du att isolera grunden ovanför markytan där det verkligen kommer att vara kallt? Svar nej.
Då sa han med ironiskt tonfall, "Men Du tänker isolera grunden nere i marken där det sällan blir kallare än +4??":rolleyes: Han menade att först när man gjort allt det som han frågade om så kunde det ev. löna sej att "isolera nere i marken" så jag skippade det.
Badrummet i källaren är husets varmaste rum så inte vet jag men helt fel kan han nog inte ha haft. Där är duktigt isolerat under flytspacklet och golvvärmen men alltså inte utanpå väggen.
 
Camilla Lillan skrev:
Möjligt att man även behöver en skiva emellan.

Har ytterligare en idé. Har googlat runt en del och sett att en del lovordar genomsläpplig nålfiltsmatta, direkt mot betongen. Inte sån med gummi på hela baksidan utan typ sån som ser ut som konstgräs? Har någon erfarenhet av detta? Så länge materialet andas som borde det kunna vara ok?

/Camilla
Vi valde den lösningen i det ena av våra två källarrum. Det känns varmt för fötterna, är helt fuktgenomsläppligt, lätt att ta bort om det visade sig vara en problemlösning, det var billigt och lätt att lägga. Bara bra saker skulle jag vilja säga.

I det andra rummet lade vi klinker. Ganska stora plattor, ca ca 40 cm i kvadrat har jag för mig. Golvet inte helt jämt, vi nybörjare, stort golv. Det var jobbigt!!! Svårt att få det rakt, svårt att få plattorna jämna, jobbigt att ligga på knä så länge. Jag fick en inflammation i armbågen när jag fogade allt på en gång (ca 25 kvm), ja jag vet, det var dumt, men jag råkade blanda förmycket fog... Ta inte i vatten först i hinken! Ganska snyggt dock. Kallt. Vi har mattor på det...
 
Jan-Å skrev:
Som alltid med andra ord, experterna säger olika saker om man frågar flera :rolleyes:
Så här var det:
När jag skulle fixa vår grund så pratade jag med bygghandlaren där jag köper det mesta å när ja fråga om ja skulle köra bara platon eller ta isodrän istället? sa han så här.
Ska Du byta källarfönster? Svar nej. Ska Du byta dina 2-glasfönster? Svar nej. Ska Du tilläggsisolera vinden? Svar nej. Kommer Du att isolera grunden ovanför markytan där det verkligen kommer att vara kallt? Svar nej.
Då sa han med ironiskt tonfall, "Men Du tänker isolera grunden nere i marken där det sällan blir kallare än +4??":rolleyes: Han menade att först när man gjort allt det som han frågade om så kunde det ev. löna sej att "isolera nere i marken" så jag skippade det.
Badrummet i källaren är husets varmaste rum så inte vet jag men helt fel kan han nog inte ha haft. Där är duktigt isolerat under flytspacklet och golvvärmen men alltså inte utanpå väggen.
Man isolerar källarväggarna för att marken har mycket högre värmepermeabilitet än luft, du vet, det används ju som isolering... Du kan ju prova att stoppa ner ena handen i 4-gradig jord och den andra i kylskåpet och se vilken du fryser mest om... En försäljare brukar för övrigt inte vara en expert!
 
ylven skrev:
Man isolerar källarväggarna för att marken har mycket högre värmepermeabilitet än luft, du vet, det används ju som isolering... Du kan ju prova att stoppa ner ena handen i 4-gradig jord och den andra i kylskåpet och se vilken du fryser mest om... En försäljare brukar för övrigt inte vara en expert!
Det är skillnad på försäljare också ;) han skulle ha tjänat mer pengar på att sälja isodrän.
Säkert korrekt med värmepermeabilitet också men värmeförlusterna i ett hus har Du ut genom taket till största del, det som inte försvinner genom/bredvid fönsterna. Att isolera grunden hindrar kyla från marken att tränga in genom väggen, om det istället tränger in genom väggen ovanför marken och genom källarfönstren så har man vunnit vadå? :confused:
Men jag kan ju ha missat nåt där, det händer återkommande :surprised: vårt helkaklade källarbadrum med klinkersgolv är i alla fall varmt som f-n så jag har inte saknat nån isolering utanför grundmuren. Men det är möjligt att jag skulle märka skillnad i förrådet och sönernas innebandyrum där golvet inte är isolerat och försett med golvvärme. Men det får vi aldrig veta för jag ska aldrig mer gräva upp en grund :D så roligt var det inte :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.