Jag hamnade i diskussion med en vän ang vinsten efter en husförsäljning.
Han har sålt sitt hus med vinst och fört över hela vinsten i nästa husköp.

Kan man göra det?
Ska man inte skatta för vinsten?
Jag har för mig att denna möjlighet till manöver är borttagen?

Antagligen så har jag fel för han blev rådd att göra så av sin bankman.
Till saken hör att de maxar sin ekonomi för detta nya hus och är nog inte beredda på skattesmällar.

Jag hoppas jag har fel, men jag tror att skatten ska betalas inom ett par år, Även om vinsten är överförd i nya huset.

Vad säger ni?

Hoppas detta blev begripligt...


Tacksam för svar. Helst om ni VET och inte TROR.


MVH en som för en gång skull hoppas jag har fel!
 
Tackar!

Hur länge kan man få uppskov?
Den där kostnaden var ju inte blodigd^_^b
 
Ja, man kan skjuta på vinsten. (Uppskov) Dock finns ett tak på 1,6 miljoner. På den uppskjutna vinsten får man i dag betala 0,5% i ränta (5000:- på en miljon) så det är inte gratis. Den dag man väljer att skatta är skatten 22 %. Mer att läsa:
http://www.skatteverket.se/download/18.58a1634211f85df4dce80006358/37915.pdf
Om man avyttrar i samband med arv, testamente, gåva, bodelning eller försäljning är man tvungen att betala skatten. (22% av vinsten)
Skatten på uppskottbeloppet beräknas som en schablonintäkt som tas upp i
inkomstslaget kapital med 1,67 procent av uppskovsbeloppets storlek vid ingången av beskattningsåret och denna summa beskattas med 30% eller 0,501% på hela beloppet. Vem vet vad som händer med denna skatt genom åren. Känns lite riskabelt tycker jag.
 
MathiasS var snabbare, men han skrev ju mindre. ;) Vad jag vet finns det ingen tidsgräns idag. Men, ...
 
Tack för svaren!
Då verkar de ha gjort rätt och jag hade feld^_^b
Ingen är gladare än jag ang det!

Men.. vad tog de bort för något/några år sen?
Eller minns jag helt fel att reglerna ändrades ang detta för ett tag sedan?
 
V8dc skrev:
Tackar!

Hur länge kan man få uppskov?
Den där kostnaden var ju inte blodigd^_^b
Ett tips är att läsa vidare från den länken MathiasS visade. Men för att svara på din fråga så får du uppskovet permanent på den fastigheten du får uppskovet beviljat för.

Notera dock att konstruktionen gör att denna kostnad är att jämföra (med dagens nivå på uppskovskostnad) med en bankränta, före ränteavdrag, på 3,25%. Kanske fortfarande går under begreppet icke blodigt men nog är den kännbar.
 
V8dc skrev:
Väldigt osäker om jag startat detta ämne i fel forum, någon moderator får flytta det om jag klantat till det :blushing:
Jag är dålig på att söka i forumet, så jag startar en tråd om det. Hoppas det är ok.

Jag hamnade i diskussion med en vän ang vinsten efter en husförsäljning.
Han har sålt sitt hus med vinst och fört över hela vinsten i nästa husköp.

Kan man göra det?
Ska man inte skatta för vinsten?
Jag har för mig att denna möjlighet till manöver är borttagen?

Antagligen så har jag fel för han blev rådd att göra så av sin bankman.
Till saken hör att de maxar sin ekonomi för detta nya hus och är nog inte beredda på skattesmällar.

Jag hoppas jag har fel, men jag tror att skatten ska betalas inom ett par år, Även om vinsten är överförd i nya huset.

Vad säger ni?

Hoppas detta blev begripligt...


Tacksam för svar. Helst om ni VET och inte TROR.


MVH en som för en gång skull hoppas jag har fel!
Jag vill nog påstå att DU har rätt i detta och din vän har fel

tidigare kunde man skyffla in vinsten i det nya boendet utan kostnader överhuvudtaget och vart beskattad för vinst först när man sålde utan att köpa
något/eller något dyrare boende

nu kan man välja att skatta 22% av vinsten vid försäljning eller få ett obestämt
uppskov (max 1,6milj) med räntekostnad (5000kr/miljon) varje år tills man skattar
för vinsten 22% dvs man lånar av staten

och det är stor skillnad mot tidigare även om kostnaden per år inte är så stor så var den inget alls förut
 
En sak som jag inte fattar efter att ha läst och läst på skatteverkets hemsida är om skatten är 22% eller 30%? På vissa ställen står det 22/30 vilket för mig är än mindre begripligt.... Jag trodde det var så att man höjt skatten till 30 men så kanske inte är fallet?
 
Som jag förstått det är det 30% skatt på 3/4 av vinsten vilket blir 22% av totala vinsten.. de kunde ju lika gärna skriva 22% direkt så man slipper bli förvirrad. Rätta mig om jag har fel men så blev de för oss när vi sålde huset förra året.
 
tror tom att de sänkt uppskovbeloppet nu vid årsskiftet från 1.600.000 till 1.450.000 kr
 
Nanny Fine
Det ni skriver stämmer, men gäller bara om det du köper kostar lika mycket eller mer än det du säljer. I annat fall måste du minska vinsten med skillnadsbeloppet (skillnaden i pris mellan det gamla och det nya). I de allra flesta fall blir det lite ller ingen vinst kvar att skjuta upp. Dessutom måste uppskovsbeloppet överstiga 50 000 kr per ägarandel....
 
Och för att upprepa tidigare konstaterande så motsvarar det man skjuter upp (reavinsten) 3,25% bankränta på motsvarande skattat belopp.

1.000.000 i uppskov kostar 5000:- per år.
220.000 i lån hos kostar 5005:- (efter avdrag) vid 3,25% ränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.