Min bror har precis fått köpa ett hus som kommer nu till veckan. Hustillverkaren hade tänkt lämna huset till mäklare när det är färdig byggt men nu fick de tillfälle att köpa det innan. Deras problem är nu att ytterdörrarna redan var beställda, Bordörrar i en blå färg. De vet inte vad färgen heter men kanske Bordörrar bara finns i en blå färg?  ??? Nu håller de på att fundera på vad de ska ha för färg på huset, de är ju lite begränsade.... Kom gärna med förslag på färger som är snyggt till. Det är ett 1.5 planshus från Smålandsvillan.
Kanske någon vet var man kan hitta, eller har bilder?

Nu fick jag fram dörren på Smålandsvillans hemsida, NCS 5030-Y90B.
 
Vilket hus? Färg på tak?
Har suttit och lekt en stund med Alcros färgsättning, men det är svårt när man inte vet...
 
I bordörrens katalog finns et hus m blå dörr och det er vitt = snyggt. Jag har sett många lite äldre hus (typ tidigt förra århundre) som är vitt m blå dörr. Snygga.
 
Ett ljusgrått hus med lätt inslag av blått, jag har huset i 4005-R80B, går bra med en blå dörr, har dock inte kollat mot just din nyans
 
Vi har blå dörrar nu på ljusgrå grund (sluttningshus) panelen på övervåningen är "Vaxholmsgul" (varm ljusgul) faktiskt jätte snyggt... tycker iaf vi  8)
 
Huset är ett stora Mariannelund. Tegelrött tak.
 
Är altandörren också blå eller är det entredörrarna?

Satt och lekte med olika grå, vitt och falurött. Så svårt! Vill de ha ett ljust eller mörkt hus?
Solana: den blå porten mot det ljusgrå är jättesnyggt, men om dörren suttit i det gula? Lite gul-grått kanske skulle fungera :)
 
Nickolina skrev:
Huset är ett stora Mariannelund. Tegelrött tak.
Rött, motsvarande 'Falu röd' eller den lite ljusare 'Falu ljus' vilken är lite varmare med aningen mer gult i nyansen än den vanliga (den ljusa är dessutom det riktiga orginalet från 1700-talet), jag skulle personligen dessutom väldigt gärna ha foder, knutar, vindskivor osv. i samma röda nyans som fasaden :-*, jättesnyggt och ger dessutom ett samlat och lugnt intryck.
Detta är iof. lite avhängigt vad de har för färg på plåtdetaljer som hängrännor,stuprör, vindskiveplåtar osv. ;)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.