Vet faktiskt ingenting om dessa, mer än att jag har hyrt förr på Ramirent. Den jag har använt var självnivellerande och kunde göra både vågräta och lodräta streck, och kryss.

Jag vill ha minst detta, men vet inte vem som har bra grejer, eller hur man avgör om den är bra. Vad finns det för tips och idéer på vad man vill ha för funktioner och vad man kan välja?

--- Mats ---
 
Har en Hilti PMC 36 och har inget att klaga på, Extremt robust, har åkt i golvet x antal gånger och nivåar exakt efter mitt mst pass.

Lite pillit att finlira i höjdled efter stången men det går.
 
En laser med smal (och lika smal hela vägen) linje är mitt förslag. Mattiasp har en mycket trevlig laser som jag tyvärr har glömt namnet på.
 
Stanley Fat Max använder vi mest av här pga prisvärdheten och kvaliten men har även hilti och robotics.
Som vanligt så funkar alla kvalitetsmodeller bra och jula-skit mm kommer att göra mer skada än nytta.
minst 2000kr bör du räkna med.
 
Tossegubbe skrev:
Stanley Fat Max använder vi mest av här pga prisvärdheten och kvaliten men har även hilti och robotics.
Som vanligt så funkar alla kvalitetsmodeller bra och jula-skit mm kommer att göra mer skada än nytta.
minst 2000kr bör du räkna med.
Stanley Fat max såldes ju på Jula. Är det Jula skit då?:D
(finns inte kvar längre)
 
Haha jaså sålde dom sådan med?
Nja jag menade ju Julas, Rustas, CO mf egnas märken, dom som kostar typ 399kr osv


Suhagg skrev:
Stanley Fat max såldes ju på Jula. Är det Jula skit då?:D
(finns inte kvar längre)
 
Daniel_N skrev:
En laser med smal (och lika smal hela vägen) linje är mitt förslag. Mattiasp har en mycket trevlig laser som jag tyvärr har glömt namnet på.
Det är den här:
http://www.isn.se/korslaser.htm#acl4

Jag minns inte att den kostade så mycket. Det sved nog när jag skulle betala, men det är sedan länge bortglömt. Den är i alla fall mycket trevlig. Det enda jag saknar ibland är att kunna rita linjer som inte är i våg eller lod. Det skulle vara praktiskt när man håller på med markavlopp t ex.
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Det är den här:
[länk]....
Ja den har ju allt man kan önska av en korslaser.

Vågrät, lodrät, kryss, lodlinje 90gr åt sidan, + en 180gr sådan som grädde på moset.
Mottagare, och lodlinje.
Hög noggrannhet.

Komplettera med fotostativ och golv-tak-stativ så är det nirvana.

Det hyfsat saftiga priset är en bonus man får på köpet. ;)



Jag håller inte med Tossegubbe.
Klarar man sig med endast ett kors rakt fram finns det många bra kandidater under en tusenlapp.
Men fler funktioner kostar. 90gr sidolinje, bra staiv och mottagare är enligt min åsikt de bästa grejerna att betala mer för.
 
Jag har en PLS 2, den har varit till otroligt mycket hjälp.
Har gjort väldigt mycket saker med den jag inte vet hur jag skulle löst annars.
Har för mig den kostar ca 2000 kr, köpte den när min 500 kronors började muppa sig.
.
 
Tossegubbe skrev:
Stanley Fat Max använder vi mest av här pga prisvärdheten och kvaliten men har även hilti och robotics.
Som vanligt så funkar alla kvalitetsmodeller bra och jula-skit mm kommer att göra mer skada än nytta.
minst 2000kr bör du räkna med.
2000 lät dyrt, mn sedan såg jag priset på Mattias laser, och nu låter 2000 och. Men den Fat max jag hittar verkar inte vara själv nivellerande?

--- Mats ----
 
gifen skrev:
Har en Hilti PMC 36 och har inget att klaga på, Extremt robust, har åkt i golvet x antal gånger och nivåar exakt efter mitt mst pass.

Lite pillit att finlira i höjdled efter stången men det går.
Titta, den kände jag igen på bild. Det är den jag brukar hyra. Problemet med den som jag sett är att laserlinjen blir tjock lite för snabbt. Är det något som kan justeras?

--- Mats ---
 
Mikael_L skrev:
Ja den har ju allt man kan önska av en korslaser.

Vågrät, lodrät, kryss, lodlinje 90gr åt sidan, + en 180gr sådan som grädde på moset.
Mottagare, och lodlinje.
Hög noggrannhet.

Komplettera med fotostativ och golv-tak-stativ så är det nirvana.

Det hyfsat saftiga priset är en bonus man får på köpet. ;)



Jag håller inte med Tossegubbe.
Klarar man sig med endast ett kors rakt fram finns det många bra kandidater under en tusenlapp.
Men fler funktioner kostar. 90gr sidolinje, bra staiv och mottagare är enligt min åsikt de bästa grejerna att betala mer för.
Gosch, att hitta ett billigt kryss var svårt, men innan jag vet att det räcker, vad använder man 90 grander sidolinje till om man redan har ett kryss tillängligt?

--- Mats ---
 
90-graderslinjen åt sidan är bra när man skall sätta ut en vägg eller plintar. Om man har funktionen så använder man den ibland. Att ha mottagare är mycket användbart.
För övrigt har jag alla de grejer som Miakel L nämner, så det måste betyda att jag har nått lasernirvana. En 360-linje hade varit bra ibland, med det går ofta att jobba runt.
 
Jaså? ja våra är inköpta i USA om det gör ngn skillnad då? Dom kke har en snikversion utan självnivellering på tex Jula ;)
Vi gav iaf ca 80dollar st senast vi köpte men troligtvis är samma sak som vanligt 2-3ggr dyrare i Swe :(
Dom motsvarande jag sett här hemma brukar iaf ligga på 2-3k


Mats Bengtsson skrev:
2000 lät dyrt, mn sedan såg jag priset på Mattias laser, och nu låter 2000 och. Men den Fat max jag hittar verkar inte vara själv nivellerande?

--- Mats ----
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.