Jag har lite funderingar angående solvärme.

Ska bygga nytt uthus med pannrum. Vedpanna med 4kbm tom tank som i sin tur laddar en 1000l tekniktank i huset via kulvert. Till tanken i källaren ska kopplas 16kvm solpaneler. De ska ladda tanken via plattvärmeväxlare.

Nu till min fråga.

Om tekniktanken blir fulladdad av solen, hur ska man göra då för att solen ska fortsätta att ladda till den stora tanken i uthuset? Då slipper man ju stagnation och dessutom får man ju varmvatten i uthuset också. Man skulle ju vilja köra kulvertstyrningen baklänges så att säga. Mina funderingar går runt att med två trevägsventiler styra om flödet så att pumpen pumpar andra hållet. Sen byta plats på givarna, (koppla om) i tankarna. Skulle man kunna göra med någon strömbrytare kanske?

Har man någon backventil i ett kulvertsystem? Isåfall får man ju koppla runt den också. Likaså om man har någon strypventil av något slag.
 
Jag har en släkting som kör så. Han har två pumpar, som sitter monterade mot varandra. Kör den som passar för stunden.
 
Går det inte att ladda din 4kbm tank med solenergin och köra kulvertstyrningen som vanligt?
 
Namdil skrev:
Går det inte att ladda din 4kbm tank med solenergin och köra kulvertstyrningen som vanligt?
Jo, det går naturligtvis, men problemet är att panelerna ska sitta på huset och det känns dumt att leda värmen först till uthuset för att sen leda tillbaka den till huset. Blir ganska stora effektförluster skulle jag tro.

Dessutom är 4kbm ganska mycket att värma...även om jag vet att man inte behöver värma hela osv pga skiktning men ändå...
 
Ok, då blir det ju inte så lyckat.
 
Det finns kulvertstyrningar som är dubbelriktade.
 
Ska kanske tillägga att den släkting som har kulvert med dubbelriktade pumpar får elda alldeles för mycket med ved, för att få bra varmvatten. Även på sommaren, alltså. Mitt simplare system fungerar bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.