Hej
Har råkat ut för ett oväntat "problem" då vi hittat ett äldre omålat fint brädtak i vårt blivande badrum. Utrymmet har tidigare varit kallvind oc vi trodde nog inte att vi skulle hitta ngt användbart under 70tals-gipset.

Vi vinner några trevliga centimeter på att inte sätta in nytt tak utan använda det gamla, frågan är bara vad vi ska använda för färg att måla det med?

Gärna ngt som torkar lite fortare än lnoljefärg.. speciellt som det är KALLT ute.

Gysinges matta? Nåt annat?

Tack
 
Badrum, borde Ni inte använda nån särskilt speciellt fukttålig färg gjord för våtrum? Vi har betongtak så jag vet inte vad men till badrum med betongtak fanns speciell färg för just det.

Jag e inte så bra på färg så mitt råd skulle vara att skicka Er till en större färghandlare, oftast har vi fått bra hjälp av såna.
 
Risken med att tillfråga en vanlig färghandlare - som för all del vet mycket om tak - är att man får en lösning som inte passar för gamla brädtak. Samtidigt finns det inget gammalt ytskikt att ta hänsyn till, men frågan är om det ändå inte är läge att föra en diskussion med en byggnadsvårdsinriktad färgleverantör, typ Gysinge eller Ovolin. En avgörande fråga är väl också vad som finns ovanför brädorna. Det gäller väl för övrigt oavsett färgtypen.
 
Bifoga en bild på brädtaket! Berätta mer om hypoteser kring takets ålder jämfört med husets!
Beroende på hur mycket utrymmet skall användas som 'badrum' så blir även lösningen olika. Vill man använda det modernt, dvs ofta och med mycket ånga som resultat, så krävs bra ventilation. Men, har ni det kanske linoljefärgat trätak är minst lika OK som gips med mer eller mindre giftig 'våtrumsfärg'. Varför är det relevant för färgvalet att det är kallt? utrymmet är väl uppvärmt? annars är nog badrum mindre lämpligt... hur jobbigt är det att vänta 2-3 strykningar linoljefärg? Och som sades tidigare - vad är det bakom brädtaket? vandrar fukten rakt igenom och kondenseras till fukt i skiktet bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.