Vi undviker att vaddera barnens tillvaro men med 3 barn under 2,5 års ålder bör vi tänka till när vi ska välja hur vi ska elda inomhus.

Hur varmt blir glaset på en modern braskamin?
Finns det några modeller där själva brännkammaren och glas sitter högre än normalt för att slippa att barnen bränner sig om de skulle snubbla in i den?
Jag har inte hittat en enda barnsäkerhetsprodukt eller liknande inom detta område vilket är fantastiskt ovanligt. Det verkar annars vara en enorm marknad. Hur gör ni? Vi vill inte ha kompostgaller i köket och/eller vardagsrummet.
 
Jag tog en spjälsäng vi fått som vi inte använde och skruvade isär den i två av hörnen, diagonalt mot varandra. Sedan skruvade jag in en ögla i väggen på respektive sida om spisen. Sedan vände jag sängen upp och ner och skruvade i två krokar, en i varje del.
Sedan hängde jag fast delarna i väggen och stängde framför kaminen, satte möbeltassar under gavlarna så dom inte skrapade på golvet.
Stängningen blev en rem, som jag trädde över "benen" för att låsa.

Funkade kanonbra, har kört detta både hemma och i stugan, just att man inte vill att dom ska ramla mot spisen, gör ju att man vill ha upp nått slags skydd.

Sen kan man ju som med allt annat måla och grejja med sängen så det blir som man vill ha det... ;)
 
Vi eldar i spis med barn som är 4,5 och 1,5. Båda är ytterst medvetna om värmen som kommer från kaminen. Ingen av dem är direkt intresserade att lägga handen på glaset. Värmen avskräcker. Visst har nyfikenheten funnits vid de första brasorna, men självbevarelsedriften i kombination med några skarpa bassningar har räckt. Även barn på besök stannar upp i sina nyfikenhetsnärmanden när de känner värmen.

Jag vill inte påstå att man ska lita på barn till 100% när man eldar utan ha dem under uppsikt när brasan är igång, men jag är rätt skeptisk till diverse skydd. Tror nyfikenheten bara blir värre.

Om ni ändå insisterar på att köpa ett skydd så finns det på babyland:
http://www.babyland.se/grind-flex-5-koksgra_x_BD56161060002.aspx

ps. Frågan har varit uppe tidigare - bla här:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/101783-barnskydd-runt-eldstad.html
 
Redigerat:
nä, nyfikenheten stillas snabbt av värmen, det som vi var orolig för är när det busas och springs runt kaminen, så är det lätt hänt att det ramlas mot kaminen och det vore ju otroligt olyckligt.

visst ska man ha uppsikt över barnen, men eftersom vi eldat kontinuerligt i kaminen innebär det iså fall att man måste stå och passa vid kaminen hela dagarna och det funkar inte i verkligheten
 
Förr eldade alla i vedspisar inne och barn lekte då med. Även om man inte tror det pga alla tråkiga 40 talister,
Barn lärsig.
Jag vet har 2 st!
 
hm ta delar av brännbart å sätta runt kamin ?
bara ni som gör det eller funderar på det kolla så ni följer min avstånd som kamin tillverkaren skriver.
 
Kamin med luckor kan orsaka enbart lokal brännskada när man rör vid en het yta - inget livshotande. Se hellre till att barnet inte kan öppna luckan!!!!!!!
Direkt kontakt med elden är värre - hår och kläder kan antändas.
gaia
 
givetvis är det så att man "bara" får en lokal brännskada, men ska du förklara för ditt barn att ärret du har i halva ansiktet beror på att jag inte satte skydd runt kaminen när du var liten och ramlade mot den med ansiktet, men jag tänkte att du skulle lära dej av det och inte göra om det....

gör som ni vill, men jag har haft ett skydd...

jo, förr dog man oxo av blodförgiftning, lunginflammation mm mm... det var bättre förr!
 
Jag lägger mig inte i diskussionen om det är rätt eller mindre rätt att skydda barnen från allt, själv har jag problem med att ena barnet, snart två år gammalt, gärna vill öppna luckan på vedspisen för att kunna se elden. Inte optimalt ur min synvinkel.

Förutom att de vanliga tillbehörsbutikerna som säljer barnvagnar mm brukar ha just sådana skyddsgalller så säljer min favoritleverantör av spis-reservdelar ett skyddsgaller för att hålla barnen från kaminen etc.

http://www.j-davidssons.se/

Gå till Tillbehör i menyn och sen Barngaller
 
det ser ju ut som en bra och enkel lösning, lite proffsigare än en upp och ner vänd säng... ;-)
 
När vi hade kökspis att elda i när grabben var liten,så for vi till den lokala plåtslagarn o tillverka en skyddsplåt som vi enkelt kunde "hänga på framför" spiseln.Det blev då omöjligt för småbarn att överhuvudtaget kunna röra varm yta.När man skulle lägga på ny ved fick man lyfta bort "annordningen",typ man fick öppna vedluckan 2 gånger.. :)
 
Det verkar alltså som att en braskamin och vedspis blir tillräckligt varm för att man inte kan ta på dem utan att få en betydande brännskada? Våra tvillingar, 16 månader står alltid och tittar in i ugnen och bankar på glaset för att heja på det som bakas och visst har de lärt sig att glaset är varmt men de kan inte förstå att de kan bränna sig när man öppnar luckan. Kanske skulle de och storebror snabbt lära sig att man inte ska heja på ved som brinner. Vet bara inte om jag skulle kunna förlåta mig om en större olycka är framme

Det är lösningar som er "knekten", vi söker. Er låter oxå jättefin "snigeln", men vi har vi inte plats med en spjälsäng i köket...
 
Sonen föddes i sep 08. När det var dags att börja elda förra vintern tog han sig fram med hjälp av gåstol vilken tog emot kaminen så att han inte nådde med armen ända fram. Någon liten bränning på fingrarna blev det i slutet av förra vintern. I år är han 1,5 år och rör inte kaminen. Tänk på att värmen slår emot barnet rakt i ansiktet och därmed ryggar man automatiskt. Ungefär som att blåsa sig i ansiktet med en hårfläkt. Mer orolig att de springer in i kaminen när leken är lite väl hetsig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.