Hej!
Jag kommer ihåg att jag i en inredningstidning har sett en köksfläkt som sitter i själva köksön som så att säga suger NER allt matos istället för att suga UPP den som en vanlig fläkt gör. Någon som vet vem som tillverkar sådana fläktar? Jag tänkte ha en köksö med inbyggnadshäll och skulle då behöva en frihängande fälktkåpa men eftersom det kommer att vara över 5 meter i takhöjd så känns just den lösningen lite väl dramatisk :p
 
Tack för tipsen! Jag ska kika vidare på det!
/Kristian
 
Fredrik.e skrev:
vill inte göra dig besviken men jag har kollat upp dom fläktarna och dom är bara ett komplement till en vanlig fläkt ...

sen kostar Aeg (husqvarna har samma serie också )

ca 8500:-

Stämmer verkligen detta? AEG verkar ha samma kapacitet som "vanliga" fläktar. Dessutom så åker den upp en bit när den är på och suger därmed inte ner utan upp & åt sidan. Måste vara bra att suga ut oset så nära källan som möjligt. Även på Gaggenaus hemsida så står det ingen om att det endast är ett komplement.
 
Jag hör också till dem som letade bänkfläkt när vi byggde om köket eftersom jag ville behålla öppenheten i köket.

Blev direkt avrådd från båda ovantstående tillverkare. Gaggenau påstod att deras fläkt egentligen var till för att montera bredvid en fritös för att ta hand om oset från den som ett komplement till den vanliga fläkten.

Vad som är sant eller inte vet jag inte idag men vi tordes inte chansa utan köpte en "vanlig fläkt" istället och är jättenöjda.
 
Någon som har praktisk erfarenhet av ovan någon av ovan nämnda fläktar? Slipper gärna en traditionell fläkt om det går eftersom jag vill ha hällen i köksön men inte ett "åbäke" som hänger ovanför . . .
 
Det låter otroligt att det skulle kunna funka som annat än komplement. Oset vill ju stiga uppåt så en fläkt på sidan om skulle väl behöva orkanstyrka för att funka på egen hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.