Hej,

vi håller som bäst på att finslipa alla val hos husbyggaren. Standardväggarna har enkelgips, och isolering kring våtutrymmen. Vi kommer att välja till isolering överallt, samt OSB på de flesta ställen, dock inte på sådana ställen där det känns lite outnyttjat som högsta väggen i vardagsrummet med ryggås/pulpettak och inne i klädkammare och så. Känns det dum-snålt?

Fråga två: hur är det att fästa upp grejor i väggar med enkelgips + OSB, drar man i gips/trä-skruv bara, och kan man glatt strunta i att söka upp en regel för tunga grejor typ vägg-TV och vägg-skåp etc.?


:p
 
Dumsnålt: japp ;)

Skruva upp: Japp, var som. Inga reglar.
 
Dumsnålt, tja vad är besparingen?

I klädkammaren har jag t.ex haft bra nytta av OSB, alla ELFA-prylar med tillbehör sitter bergsäkert här!

Ja, det är bara att skruva. Jag har dock ävent kortlat i för köksskåp, badrumsskåp m.m. Har du tillräckligt många skruvar sitter grejorna kanoon! Det skall mycket till innan OSB skivan skall rasa (och fälla hela väggen), eller hur ;)
 
Näää, fy bubblan, tycker ni de är dumsnålt??    Jäsingen oxå.... varför det? Det blir ju massvis av kvadratmeter extra att ha OSB precis överallt.... suck, vill inte va en dum-snålis besparingen grundar sig i att snickarna skall utföra det här 

varför är det kass att inte ha OSB långt där ovan soffan?   :surprised:
 
Pedda_P skrev:
 

varför är det kass att inte ha OSB långt där ovan soffan?   :surprised:
Därför att det är precis där som du (om 2 år) vill hänga upp de där läckra men ack så tunga superdupermegasurroundhögtalarna :D
 
....okejrå, får väl kolla vad det går loss på att ha OSB i hela huset, fast i köket och badrummen kan jag väl få strunta i det? där kortlar ju snickarna och monterar allt för oss ..... eller? :-/
 
Pedda_P skrev:
....okejrå, får väl kolla vad det går loss på att ha OSB i hela huset, fast i köket och badrummen kan jag väl få strunta i det? där kortlar ju snickarna och monterar allt för oss ..... eller?   :-/
Ledsen men det är precis där som jag skulle vilja se OSB!
Visst du (snickarna) kortlar för dagens kök/badrums -mått men vad händer när du eller någon annan skall byta/renovera. Då gäller det att måtten stämmer :surprised:

Jag blev själv "räddad" av OSB i just badrummet - hade glömt att kottla upp för (tunga) duschväggarna. Tur att OSB fanns bakom, sitter idag kanoon!
 
Ha, jag kommer alltså inte undan.. :p

jaja, antar att det är lika gott att köra på med OSB överallt då... pust, börjar bli mycket extra kostnader nu, men det är väl en fis i rymden i det stora hela 8)
 
Bra!

Kostnad har så tråkig klang, vi kallar det för investering för framtiden :D Du kommer att ha grym nytta av OSB när det skall sättas upp grejor i huset sedan. Att det sedan blir en mer "gedigen" känsla i huset är ju inte heller fel. Jag har inte en enda spricka/deformation i mina målade väggar/tak efter 1,5 år. De skador som finns har liksom barnen gjort ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.