B
Hej

I vårt hus används både grön, gul, grå, vit och brun som tändtråd.

nu undrar jag om det vid utökning är tvungen att fortsätta ha dessa färger (=omöjligt att få tag på kabel?, alt dra om med ny kabel = mycket jobb = dyrt)

Eller om det är ok att växla färg på en tändtråd i en kopplingsdosa?

Har försökt söka och det har nämnts i någon tråd och ingen protesterade men det var mer en bisak.

någon som vet nåt?

utökning skulle ju i så fall ske med någon idag accepterad tändtråd. (dock ej svart, eftersom den i vårt hus är FAS, byggt 1988...)
 
Det är helt OK att byta färg men brun, vit och grå finns ju foirtfarande. Gul och grön har försvunnit pga att någon tog dessa för gul/grön. Fortsätt med svart som fas.

Protte
 
B
strålande. då får grön och gul vara kvar men bytas till annan färg, orange = gul, och grön.. ja,.. den får bli någon som inte finns just där... .

tack för svar.
 
Lila finns ju nu också. :)

//Patrik
 
B
aha! ok, får hålla utkik efter den då!

nu får vi se om det går med 8 FK i ett rör... ska bli intressant.... kort väg, en krök., VP-rör
 
Man får ha röd också som tändtråd. Om den inte kan förväxlas med jord.
 
Det går att få in 8 FK i ett 15,2 rör men det är nästan att rekommendera att dra ur befintliga och dra alla 8 på en gång.

Protte
 
lila! det vill jag ha. Får åka till solar på måndag!
 
Boan skrev:
aha! ok, får hålla utkik efter den då!

nu får vi se om det går med 8 FK i ett rör... ska bli intressant.... kort väg, en krök., VP-rör
Nu är jag inte elektriker men jag har för mig att det inte är tillåtet med 8 fk i 16mm rör som jag antar det är pga av värme, men någon med behörighet kan kanske svara
 
tomlan skrev:
Nu är jag inte elektriker men jag har för mig att det inte är tillåtet med 8 fk i 16mm rör som jag antar det är pga av värme, men någon med behörighet kan kanske svara
Det är inte att rekommendera. Men är det bara tändtrådar mellan strömbrytare och dosa så går det knappast speciellt stora strömmar (inte i en normal villa iaf). Så då är det OK!
 
5 trådar är en rekommendation vid nybygge så att man ska kunna dra i 3 sedan vid ändring av anläggningen.

Protte
 
B
inte kommer det dras mer sen... och som min elektriker sa... det som går i är ok..

men.. frågan är vad som händer när tändtråden går fram och tillbaka några gånger? tex utebelysning med flera givare o dyl...

och jo... ska 8 i så måste alla dras på en gång.. och inte för mycket krökar.. och lite "smörj" kan behövas...

det värsta är att det blir så tjockt just där det fästs i dragfjädern, får skala långt..
 
ett tips är när du skalar och fäster i dragfjäderns så börjar du med 5 (beror på hur många trådar ska med) sen dem resterande 3 fäster du i ögglan till dem 5 som du bundit i dragfjädern,. sen ett lager tejp och så är det bara att köra på
 
Boan skrev:
men.. frågan är vad som händer när tändtråden går fram och tillbaka några gånger? tex utebelysning med flera givare o dyl...
Tre trådar med 10 A i varje är inget problem, och det är ganska svårt att få till i en 10 A belysningsgrupp, speciellt idag med LE-lampor som drar 0.05 A styck, så det är inget att bekymra sig för i normalfallet.
 
Boan skrev:
det värsta är att det blir så tjockt just där det fästs i dragfjädern, får skala långt..
Ta tillvara på att du har befintliga trådar i röret. Använd två-tre av dem och knyt ihop med de nya trådarna väldigt smalt och fint. Och kanske lite eltejp över det för att vara skapligt säker på att det håller.
Du förlorar ju bara tid på att först dra ur de befintliga trådarna, sedan hämta dragfjäder och tröckla in den innan du kan knyta på. :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.