Hej!
Är på jakt efter några insprirerande planlösningar/ritningar på hus som klassas som 1½- eller 2-plans, fast där nedervåningen är rejält tilltagen.

Jag täcker mig att man ska kunna bo fyra personer på nedervåningen, men ha 2-3 rum extra på ovanvåningen.

Här är ett bra exempel: http://myresjohus.se/Vara-hus/2-planshus/hus-axanas.aspx


Finns det fler?

Det kanske finns "1-plans med loft" som också kan fungera?
 
i Eksjöhus egnahems-serie så finns det 3 varianter av ett hus som heter Variant som har rejält större nedre plan. Men det är bara 2 sovrum på bottenplan så det kanske är för litet ändå.

Är ni ute efter ett katalogshus eller bara att få inspiration till en egen ritning?
 
Värsåsvillan (varsasvillan.se) har några stycken. Titta på 2-planshus.
 
byggankan skrev:
i Eksjöhus egnahems-serie så finns det 3 varianter av ett hus som heter Variant som har rejält större nedre plan. Men det är bara 2 sovrum på bottenplan så det kanske är för litet ändå.

Är ni ute efter ett katalogshus eller bara att få inspiration till en egen ritning?
Hej! Nej, 2 sovrum känns helt ok. Lite överdrivet med 4 pers kanske :)

Vi kan nog tänka oss både kataloghus och att rita eget. Så ritningar för inspiration är inte alls dumt. Spontant känns det dyrare att rita eget och låta en byggfirma bygga huset, men jag är nybörjare så man vet ju aldrig...
 
robbanorebro skrev:
Vi bygger Axanäs från myresjöhus med ändrad planlösning se
[länk]
Nice!
Hur bygger ni huset? Gör ni mycket själva eller köper ni det färdigt? Får man fråga vad ett sådant hus kostar i grundutförande resp. förändrat?
 
Om man vill rita eget men tycker det verkar dyrt så kan man ju se om t.ex. Fiskarhedenvillan har något hus med bra mått för övervåning resp. nedervåning och sen rita om efter egna önskemål. Det har vi gjort med det hus som vi vill bygga. Deras funkishus Rubinen eller Bergskristallen kanske skulle passa.

Fast det blir nog bara billigare om man är beredd på att lägga ner mycket tid både på planering i att ta in offertar och sedan i byggprocessen genom att göra en del själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.