Bor i ett hus från 1962 med skorsten och självdrag. Skorstenen är nyligen tätad, slammad. Ett lågfrekvent obeagligt ljud synes nyú komma ifrån skorstenen´(trafikljud). Är det någon som vartit med om detta efter tätad skorsten och hittat någon åtgärd?
 
hörs det hela tiden eller bara när du eldar? Vad eldar du i och med vad? Kan det vara pannans fläkt som hörs? Är pannans rökrör fastmonterad i skorstenstocken?
Finns det annan fläkt som använder ventilationskanaler? Hjälper det att minska självdrag?
gaia
 
hej, jobbar med just dragning av skorstenar och eftersom kanalen blir så slät invändigt så hörs ljud faktiskt mycket bärre åt båda håll.
något man väl märker om man försöker prata med varandra genom kanalen innan och efter dragningen.
innan kan man få skrika och det hörs ändå inte, medan man efterr dragnigen får passa sig vad man säger i ena änden då det kan höras i den andra änden;)

jämför med att prata i ett rör tex...

vad du kan göra åt problemet vet jag doch inte:/

kanske en huv över skorstenen slå bort lite av ljudet innan det kommer till kanalen...


hoppas du hitta någon lösning.


Mvh jon
 
Har du ingen dragbegränsare så har du kanske ett sjuhelsikes drag i skorsten,nu när det är så kallt och det låter mera.Var den tystare innan kylperioden?
 
Nej, någon fläkt är det inte . Det är låter inte mer eller mindre om jag stänger spjäll. Om jag eldar låter det m men det är ett annt ljud och betydligt trevligare.Skall kolla vidare med om det låter mer när det är kallt, kanske är det så.För någon dragbegränsare finns inte vad jag vet..
HAr också funderat kring huvar om det möjligtvis kan hjälpa ?
 
ja, en huva skyddar mot regn också så blir det inte bortkastade pengar även om det kanske inte hjälper mot oljud :).
Annars tror jag att det är bara att vänta tills pipan blir litet mer sotig och smutsig och ekot som stutsar mot hårda rena ytor dämpas av beläggningar...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.