sandra79 skrev:
Jag får inte med bilderna. Förstår inte vad det är för fel. Jag har iaf lyckats lägga en bild som min profilbild :). Enligt bruksanvisningen ska styrventilen vara till höger. Kan det vara den svarta dosan med grå ratt? Åt vilket håll ska man i så fall vrida den?
Ja, det är den svarta dosan som syns till höger som vrider styrventilen. Man brukar stänga den medurs, alltså precis som man stänger en vattenkran. På bilden ser det ut som att den finns en röd knapp på den, och i sådana fall kan den manuella manövreringen funka så att man håller in den röda knappen och vrider på en liten ratt på ventilen under den svarta lådan (alltså man plockar inte bort något, utan kommer åt hjulet trots att allt sitter på plats). Symbolerna vid det grå vredet kan säkert ge lite intressant information också. Brukar även finnas instruktioner på ena gaveln.

Funkar inte det kan du följa röret upp från cirkulationspumpen (som syns ovanför styrventilen på din profilbild) och stänga ventilen som troligen finns där. Låter du den vara lite lite öppen kan du få lagom varmt inne genom att elementen bara kommer att bli varma allra överst.

För att stänga cirkulationspumpen får du förmodligen bryta strömmen till fjärrvärmecentralen. Eftersom regleringen ändå verkar vara trasig gör det egentligen inget att den står utan ström. Troligen får du viss självcirkulation då så det går ut lite värme i alla fall, men mycket mindre än om pumpen är på i alla fall.
 
sandra79 skrev:
Kan man inte manuellt reglera temperaturen?
Jo, det är bara att du öppnar den sakta tills det går ut lagom varmt vatten.


sandra79 skrev:
Är det någon ventil som är sönder? Eller hela reglermotorn? Den reglerar uppåt men inte neråt....
Antagligen bara en kabel som lossnat, eller fel i regulatorn (där du ställer kurvlutningar och den blinkande lysdioden sitter) eller fel i den svarta lådan som vrider styrventilen.
 
När jag stänger ventilen så sänks temperaturen men där är inget flöde visar displayen. Det tystnar också helt i centralen. Är det så det ska vara? Där är ingen röd knapp utan endast ett vrede. Där är ingen knapp alls, den är jättetrög och jag får ta i för att vrida den.
När jag har radiatorerna på 5:an får jag värme överst och normal temperatur i huset. Dock hög förbrukning tycker jag ändå.

Vad är det som verkar vara sönder? Och framför allt... kommer det vara superdyrt att laga det? Vi har serviceavtal med EON.
 
Mulpac du är bäst!!
Läget efter styrventilen stryper vattnet helt, jag kan inte sätta den på mitt emellan. Temperaturen sjunker direkt och maskinen tystnar. Det visar också att det inte finns något flöde alls.
 
På styrventilen finns inget annat än den ratten ovanpå. Finns inget under den alls. Inga knappar att trycka in utan man får med kraft vrida den grå ratten. Vrider jag den ett steg medurs så har jag inget flöde alls enligt displayen.
 
Det troligaste är väl att kabeln på plats 4 i plinten i regulatorn lossnat eller gått av på vägen till styrventilen.
 
  • 100m_schema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bytat profibild till styrventilen.
 
sandra79 skrev:
Har bytat profibild till styrventilen.
Aha, det jag trodde var en röd knapp var helt enkelt lappen som det står Danfoss på ser jag nu.
Var ju väldigt fina symboler med öppen och stängd ventil. Verkar ju som att man ska kunna reglera den manuellt genom att vrida runt det grå vredet.
 
Men om jag vrider den medurs ett steg. Då har jag inget vatten alls verkar det som, är det så det ska vara? Flödet på displayen är 0000 och det är tyst. Har jag varmvatten ändå så att inte rören fryser?
 
Om du vrider moturs då? Jag tolkar symbolerna som att den börjar att vara stängd då och sedan öppnas om man fortsätter vrida moturs.

Varmvattnet ska funka som vanligt och det är ingen frysrisk för rören i marken så länge bara styrventilen är stängd, men däremot blir det ju kallt inne så småningom, så åk inte bort någon längre tid med denna ventil stängd.
 
Det blev kaos och flödet steg! Vad ska flödet vara på?
 
sandra79 skrev:
Det blev kaos och flödet steg! Vad ska flödet vara på?
Beror ju på vilket effektuttag man behöver och vilken temperatur radiatorerna är dimensionerade för, men någonstans runt 100 l/h är väl en hyfsat rimlig storleksordning.

Men går det inte att vrida vredet varvet runt och justera flödet? Nu har jag ju aldrig fått leka med en styrventil med ett sådant vred på, så jag jag är väl fel person att tipsa, men eftersom de har ritat en grå ring runt vredet är det ju frestande att tro att det går att vrida runt.
 
Redigerat:
Nu är flödet på 62 och tillpoppstemperaturen på 72 (78 tidigare) elementen är varma. Ska avvakta och se vad som händer med förbrukningen och temperaturen under dagen. Tidigare var flödet på runt 200! Om jag minskar flödet ett steg till då är den på 10, är det dåligt för systemet? Om jag har värme i huset ändå ett tag. Har det någon betydelse att flödet är på 10?
 
mulpac skrev:
Beror ju på vilket effektuttag man behöver och vilken temperatur radiatorerna är dimensionerade för, men någonstans runt 100 l/h är väl en hyfsat rimlig storleksordning.

Men går det inte att vrida vredet varvet runt och justera flödet? Nu har jag ju aldrig fått leka med en styrventil med ett sådant vred på, så jag jag är väl fel person att tipsa, men eftersom de har ritat en grå ring runt vredet är det ju frestande att tro att det går att vrida runt.

Jo det går, moturs så ökar flödet, medurs så minskar det! Där den var från början var flödet på 200-300, nästa steg runt 130 steget efter 60 och sen 10. Vet inte om det är slut sen.
 
sandra79 skrev:
Har det någon betydelse att flödet är på 10?
Nej, det är helt ok, men troligen får du kallt efter ett tag. Du kan ställa styrventilen som du vill för att få den temperatur du vill ha inne, för så länge kulventilerna på primärsidan är öppna ser tappvarmvattenventilen till att rören på primärsidan håller sig varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.