optimum
kamilenski skrev:
Vad är det för halogen (?) du kör med i baldakimen?
De heter LUMINE Sweden

Är halogenspottar för infällning med djup 12 mm och går att sätta utan ventilation bakom.
Mina ligger i skåpen direkt mot stommen och ger minimal värme.
De är konstruerade för denna typ av montage.
12V 10W


Hittade dem efter massa letande på Ulvåkers armatur utanför Skövde. Numera ingår de i LjusExperten

Spottarna fans i förpackning om 3 eller 5 st och hade rätt hyffsade priser

Hade nästan gett upp för att kunna montera dem så infällda.

Baldakinen är hemmagjord av täcksidor plus list till skåp (typ sådan man sätter under skåpen)
Inga synliga skruvar för att montera skivorna mot taket.
Lösningen är bockade spikbleck som sitter bakom hålen för spottarna och spickblecken är skruvade i skivorna på baksidan.
Sedan en skruv i mitten av spikblecket upp i en regel som sitter ovanför takskivorma.
Lite pyssel men kul för ingen förstår hur de sitter på plats.

Övriga taket sitter 220V spottar med special plastbyttor ovanför för att hålla distans till issoleringen på vinden.


Bild på 12V spottarna
162010102825A82b9.jpg


mvh Roland
 
Det var schysst!
Såna letade jag efter.
Tack!
 
optimum
Kollade igen 20W är de på.

Har satt en dimmer på dem så jag kan variera.

mvh Roland
 
Jag har aldrig använt en sänksåg tidigare men har fått låna en inför stundande arbete i bänkskiva. Är det någonting speciellt jag skall tänka på när jag tar mig an sänksågen? Är den svår att hantera?
Hälsningar Åke
 
Ingenting är svårt när man kan det... ;)

Mitt tips är att prova i några andra skivor för att lära känna såg och skena innan du går på en dyr bänkskiva med ev. underlimmad vask.

Jag hade nog haft min första sänksåg ett års tid och använt den ganska mycket innan jag vågade lägga skenan ovanpå en bänkskiva för 10-15000:- och sänka ner sågen i den för att göra urtag för hällen.
Efter första ursågningen frågade jag mig bara varför jag dröjt så länge med att våga använda den till detta moment för resultatet blev klockrent.

Det svåraste är det innersta snittet i längd med bänkskivan eftersom man inte ser riktigt var man ska såga.

Har du lånat en Festool sänksåg så har den en stopmarkering där bakkanten på klingan går ner och den har man glädje av att nyttja
 
Vi sågade uppifrån med vanligt blad. Fäste tillfälligt några möbeltassar på sticksågen, lämnade inte ett märke på bänkskivan.
 
optimum
Är man rädd för att det ska flisa när man sågar uppifrån samt skydda skivan för sågens ev. repor så kan man läggga en annan skiva ovanpå och såga genom båda.

Förslag på annan skiva kan vara massonit eller plywood. 5-8 mm
Denna extra skiva spänner man fast med tvingar i bänkskivan.
När man sågar genom båda så trycker man den extra skivan mot den undre så undviker man flisning.


Lösningar som vi hobbypulare hittar på och funkar skitbra till enstaka jobb. Ett proffs hade givetvis gjort på annat sätt och gått fortare men viktigast är resultatet.


Så här gjorde jag när jag skulle kapa ett par cm på en fanerad innerdörr och då finns det faner på båda sidor och flisning är svår att undvika. En skiva på var sida. Kapade sedan med vanliga cirkelsågen med fintandad klinga. Blev jättebra.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Ett proffs hade givetvis gjort på annat sätt och gått fortare men viktigast är resultatet.
mvh Roland
Ja, som sagt sänksåg och skena...

Som jag tror blir ditt nästa maskininköp Roland... d^_^b;)
 
optimum
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, som sagt sänksåg och skena...

Som jag tror blir ditt nästa maskininköp Roland... d^_^b;)
Nopp, för dyr och har inga mer renoveringsplaner på många år som kan behöva en sådan.

Men hade jag legat i stargroparna för en köksrenovering mm så hade jag omgående räknat in en sådan i projektet.

370201093821A2e1f.jpg


Men vem vet ;)


mvh Roland
 
Nu är bänkskivan sågad, både för vask och spishäll.
Trots min okunskap om sänksåg så gav jag mig på bänkskivan direkt, med ett LYSANDE resultat. Jag får hålla med Paul, jag ångrar inte att jag försökte direkt, det var ett mycket lättarbetat verktyg.
 
SAAB61 skrev:
Nu är bänkskivan sågad, både för vask och spishäll.
Trots min okunskap om sänksåg så gav jag mig på bänkskivan direkt, med ett LYSANDE resultat. Jag får hålla med Paul, jag ångrar inte att jag försökte direkt, det var ett mycket lättarbetat verktyg.
Visst är det och när man fått äran att prova en sådan en gång vill man bara ha en egen.

:wow:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.