Hej,

Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus och står med tillvalen just nu. Vi har enbart Gustavsberg att välja bland och funderar på deras takdusch G1. Men då inser vi att det inte finns någon termostatblandare med centrerad anslutning uppåt. Vi vill gärna ansluta takduschen direkt på blandaren, ej via slang. Blandarna Gustavsberg har, förutom en ettgreppsblandare, har alla en något förskjuten anslutning. Den sitter några centimeter till vänster istället för att centrera, fråga mig inte varför.

Min fråga är helt enkelt om någon har byggt ett badrum på samma sätt? Ser det helt skevt ut med en takdusch ansluten till en blandare som inte centrerar? Ska vi tänka om helt kring takdusch pga detta eller tänka ettgreppsblandare istället? Värderar ev kommentarer, bilder och tankar jag kan få.
 
Kan inte begripa varför de inte centrerat anslutningen. Ser ju helt sjukt ut. Håller med om att det känns fult med en slang, speciellt när det inte är nödvändigt. Engreppsblandare känns enligt mitt tycke inte speciellt modernt och går därmed bort.

Jag skulle ha pratat direkt med VVS:aren och kollat om han kan köpa ut en blandare från exempelvis Mora istället. Sedan får du kränga den medföljande blandaren på Blocket. Det är den enda vettiga lösningen.
 
Det har varit likadant på FMM. För att lösa det problemet har/hade FMM en liten extra rördel som förskjuter utloppet så det blir centrerat. Inte supersnyggt men man tänker inte på det efter ett tag.

Att montera utan att röret sitter centrerat känns uteslutet. Kolla om inte Gustavsberg har någon liknande rördel som FMM.
 
Eller gör en S-böj på stigarröret :D
 
MathiasS skrev:
Det har varit likadant på FMM. För att lösa det problemet har/hade FMM en liten extra rördel som förskjuter utloppet så det blir centrerat. Inte supersnyggt men man tänker inte på det efter ett tag.

Att montera utan att röret sitter centrerat känns uteslutet. Kolla om inte Gustavsberg har någon liknande rördel som FMM.
Vi har en FMM i vår relax och de finns med centrerade utlopp: http://www.fmmattsson.se/sv/Badkars...go/Origo-160-cc-utl-upp/Origo-160-cc-utl-upp/
 
jenfor skrev:
Vi har en FMM i vår relax och de finns med centrerade utlopp: [länk]
Ja nu ja. Tidigare hade man inte det.
 
Hej,
Tack för tipsen!

Visade sig att Gustavsberg inte har någon koppling att sätta emellan för att centrera så nu hoppas vi på att kunna fixa ett annat fabrikat på termostatblandare till takduschen. Det, eller att blandarfästena funkar för något annat fabrikat, som vi kan installera i efterhand. Brukar de skilja sig åt mellan fabrikaten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.