Vi är helt nya på det här med hus och framför allt fjärrvärme!! Min man förstår ännu mindre och ger sig inte in på det utan har beställt service men det tar lite tid. Så ni får inte skratt nu åt min förklaring.....:blushing:
Våra element är supervarma och nu vid -11 grader har vi en framledningstemp på 75 grader och 40 i retur. Hur jag än vrider och vänder på kurvorna så förändras inte temperaturen. Den lever ett eget liv med utegivaren:rolleyes:!
Vi har en Cetetherm Fjärrvärmecentral 2000 P med Danfoss ECL Comfort 100 M. Husets tidigare ägare hade ingen aning och sa bara att den skulle stå på 0 och att värmekurvan skulle vara på 1.2. När värmen inte sattes på i oktober månad skruvade jag lite efter instruktionslappen och värmen kom igång men det blev så varmt!! Vi bor i ett enplanshus på 136 kvm. Sedan dess har jag bara försökt få ner värmen istället för att sänka av elementen. Förbrukningen har ökat sedan jag "blandade" mig i automatiken, nu när det är så kallt (Malmö) så ligger det på runt 100 om dagen i snitt. Vid få plusgrader som är det normala runt 75/dygn.

I alla fall så har vi rumstemperaturkurvan på -4 (andra steget från noll) och värmekurvan på 0.6! Ändå är här varmt. Det händer inget hur jag än vrider. Det enda som händer är att om det blir kallt ökar tilloppstemperaturen. Hur sänker jag detta? Hur ska kurvorna vara inställda?

Jag är såååå tacksam för all hjälp och snälla - enkla förklaringar!
 
Du måste ha funktionskomkopplaren ställd på solsymbolen eller klocksymbolen. Du skulle kunna ställa den i av-läget en stund så borde den dra ner värmen, men du måste slå på den igen, för annars blir det kallt om ett tag. Hjälper det inte om du drar ner kurvlutningen och parallellförskjutningen kan du kolla om något är fel genom att ställa omkopplaren i handläget. Lysdioden ska blinka två gånger om givarna är hela (tre gånger om ni har innegivare också). Vrider du till -8 ska den minska framledningstemperaturen, vrider du till +8 ska den öka framledningstemperaturen. Sedan ska du ställa tillbaka omkopplaren till sol- eller klockläget igen.
 
Tusen tack! Jag har stängt av det nu. Vad tycker du att jag ska sätta den på när jag sätter igång det? +-0 och 1.2? Det verkar vara standard.
 
Vi har bara utegivare. Framledningstemp ökar när det är kallare ute så den verkar känna av. Den reagerar bara inte alls när jag manuellt försöker styra den.
 
sandra79 skrev:
Tusen tack! Jag har stängt av det nu. Vad tycker du att jag ska sätta den på när jag sätter igång det? +-0 och 1.2? Det verkar vara standard.
Det beror på hur varma element ni vill ha för att få lagom varmt inne, vilket i sin tur beror på hur välisolerat hus ni har och hur radiatoerna är dimensionerade. I diagrammet syns hur den väljer framledningstemperatur till radiatorerna beroende på inställning och utetemperatur.
 
  • ecm100m_kurva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag har den kurvan med. Då kan jag låta den stå på +-0 och justera värmekurvan till typ 0.8. Jag har stängt av systemet nu men det är fortfarande värme, den har inte alls reagerat att den är av....
 
45 minuter senare och det är full värme överallt. Den har inte alls reagerat på att den är av. Kanske ska dra ut sladden en stund?
 
Kan du läsa av primärflödet på fjärrvärmemätaren?
Blinkar lysdioden tre gånger? (markering på att den minskar värmen)
 
Den blinkar alltid 3 gånger, fast displayen visar ingen förändring. Elementen är fortfarande varma. Vågar jag dra ut sladden? Eller ska jag avvakta en stund till. Jag vet inte vad primärflödet är =(
 
På fjärrvärmemätaren brukar det gå att trycka på en knapp och se hur stort flödet av vatten i primära kretsen är. Om flödet fortfarande är högt fast regulatorn försöker dra ner flödet (vilket den visar genom att blinka tre gånger), verkar det som att det blivit något fel som gör att den inte kan stänga ventilen. Om du letar rätt på själva reglerventilen kan det gå att dra igen den manuellt. En vanlig princip är att man frikopplar själva motorn som normalt reglerar ventilen genom att hålla in en knapp och sedan skruvar man igen ventilen på en liten ratt som sitter under själva motorenheten.
 
Oj... Vad heter den ventilen? I bruksanvisningen finns något som heter styrventil, reglerventil varmvatten, avstägningsventil med filter fjärrvärme, avstägningsventil, rad.krets. Vilken kan det vara av dessa?
 
sandra79 skrev:
Oj... Vad heter den ventilen? I bruksanvisningen finns något som heter styrventil, reglerventil varmvatten, avstägningsventil med filter fjärrvärme, avstägningsventil, rad.krets. Vilken kan det vara av dessa?
Styrventil
 
Jag har hittat ett blått vrede som är avstägningsventil med filter fjärrvärme! Jag vred den och genast gick tilloppstemperaturen ner! Ska se om jag kan stoppa den vid runt 55 grader. Vi får se om det hjälper. Tusen tack!
 
Men du, ska jag låta ventilen vara av?
När jag sätter på den ökar temperaturen.
 
Njae, det är inte bra att stänga på den, för då kan rören frysa. I och för sig inte om du låter det gå ett flöde, men varmvattnet kommer inte heller funka som det ska. Det är bättre om du kan dra ner på styrventilen, för då är varmvattenventilen fortfarande inkopplad så varmvattnet funkar och det är den som ser till att det alltid finns en viss cirkulation i rören i marken så det inte blir risk att de fryser. I och för sig kanske styrventilen läcker så det inte går att dra igen den ordentligt, men du skulle kunna strypa ventilen till radiatorerna eller stänga cirkulationspumpen en stund för att undvika att det blir så varmt i sådana fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.