Hej

Idag har jag ett fönsterlöst badrum 'mitt i lägenheten' , och är mycket nöjd eftersom jag ser att detta möjliggjort dels en bra planlösning totalt sett, och dels att badrummet är praktiskt trots att det är litet. Dessutom är badrummet automatiskt det varmaste rummet i lägenheten vilket jag gillar, inget kallras där inte.

När jag nu sitter och filar på planlösning för att bygga mig ett eget hus, så ser det likadant ut där: Jag får till mycket bättre lösningar när jag inte har fönster i badrummet.

Nu kommer frågan: Har någon myndighet fått för sig att "hjälpa" mig genom att föreskriva att jag måste ha fönster i badrummet eftersom jag egentligen och per definition mår bättre av att ha fönster i badrum ? Någon som vet ?

mvh

Magnus
 
Har sökt men ej hittat något om att man måste ha fönster i badrummet men däremot är det ganska trevligt med ett.
 
Tror inte det, en gång i tiden var det till och med så att man inte fick statliga lån om man skulle ha ett i badrummet när man byggde.
 
Borde rimligtvis inte finnas nåt krav på fönster i våtutrymme, fönster i badrum har väl fuktmässigt bara nackdelar??
 
Det finns några stycken i BBR som indirekt täcker det men läser man tex stycke 6:3 ser jag inget direkt krav på just fönster. Sen att det är trevligt är en annan sak.

"Rum eller avskiljbara delar av rum i byggnader där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig,
om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning."

Kan tolkas som att i ett badrum så är det pga fukt ibland svårt med fönster...

"Rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personhygien, ska ha möjlighet till forcerad
ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske genom ett öppningsbart fönster
eller vädringslucka."

Här påpekas att krav på luftflöden (i liter / sekund) blir olika för badrum där man kan forcera ventilation med hjälp av fönster och övriga fall. Här får man läsa vidare i sektionen för luft och ventilation för att få reda på exakt vad som gäller.

// Mats
 
Klart som f*n man ska ha fönster. Möjligen om det är ett rent dass men även då är det trevligt med dagsljus.

Ett rum utan fönster är en skrubb för mig.
 
Hej


Tackar för ett ni rett ut såpass mycket åt mig


mvh

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.