Har tänkt att inreda ett rum i källaren, detta är ca 1,5 meter under markytan. Huset är byggt -58 och är ej isolerat under bottenplattan. Rummet ligger i ett hörn och är isolerat utvändigt på ena sidan med pordrän den andra sidan är det bara asfalt. Asfalts sidan är det inget tryck ( sluttningstomt ) på så därför har vi struntat att isolera den.

Nu i första läget har jag bara tänkt att lägga nytt golv, det nuvarande är klinker vilket är kallt. Jag har tänkt så här vilket en kompis rådde mig till att göra, han har gjort det själv på ett liknande hus. Börja med att lägga tunn heltäckande byggplast, sen frigolit och sedan spånskivor. Efter detta vika upp byggplasten ca 30 cm på spånskivorna och fästa. Efter detta på med laminat eller trägolv. Vad tror ni, skulle det funka? Jag har testat att lägga plast på golvet för att se om det kommer någon fukt vilket det inte gör.
Är laminat kallare än trägolv?? Skillnad??

Hur vet man att väggarna är rätt målade?? Nu är det målad väv som sitter på, och detta ser rätt ok ut. Förutom där jag ställde en väska lutandes mot väggen i ca 6 mån. Väskan som är gjord av något plastmaterial hade fastnat lite på väggen och väggen blivit lite svart. Men det är kanske ett tecken på att väv/målning andas.
Kan man måla på ett lager till isåfall med rätt färg?

Tacksam för råd/tips!!
 
Det skulle förvåna mig om den målade väven var målad med en färg som andas. Det du ser som är svart är i alla fall mögel. Du kan ju själv tänka dig hur det bli om du lägger heltäckande byggplast mot golvet... När jag rev ut plastmattorna i min källare stank det mögel om dem!

Om du nu nödvändigtvis vill riskera någons hälsa genom att låta dem bo i källaren så tycker jag att du istället för dyra och osäkra golvkonstruktioner istället bara köper en matta som inte har gummerad undersida, en som du kan blåsa rakt igenom, och lägger den på klinkern. Det gör underverk för den upplevda temperaturen på golvet.

Och du, ställ inga möbler tätt mot ytterväggarna!
 
Om väggen är målad med vanlig väggfärg så kommer det som lutas mot väggen att fastna eftersom färgen är lite klibbig, det är inte så enkelt som att väskan färgat av sej på väggen bara??
I vår källare bor det folk, det är inte hälsovådligt på nåt sätt enl min bedömning alla fall.
Ett sånt golv som Du planerar skulle jag lägga inomhusplaton på underst hellre än plast, det är förvisso dyrare med platon men då ventilerar Du upp ev. fukt i socklarna istället även om ditt plasttest visar att Du inte har några stora problem med fukt.
Laminat känns kallt, i så fall är massivt trägolv klart bättre men ylvens förslag på en heltäckningsmatta (fatta ja de som) som andas är inte dumt alls och klart enklare/billigare.
Jag skulle förstås lägga vattenburen golvvärme :wow: vilket skulle lösa merparten av dina "problem" men det är ingen enkel operation på oisolerat källargolv även om vi är många som gjort det ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.