Y
Googlade lite efter ljudisolering i innerväggar. En sida visade på bild att man kunde eventuellt ha vertikala reglar också, så kallade kortling...

Frågan är då, ifall det skulle göra någon nytta i ljudisoleringssamband.
Samt vilka höjder man brukar sätta dessa på så inte nästa person blir helt förvirrad när han ska sätta upp något på väggarna och det är reglar högt och lågt... :)
 
En kortling har ingen ljudisolerande effekt (då får man sätta väldigt många). Man sätter kortlingar där man senare vet att man behöver ha något att skruva i. Exempelvis bokhyllor,tv etc.
 
Och om det på något sätt skulle vara bärande. Ex om du flyttar en bärande vägg mm. Nu låter det inte som du skulle göra det, så jag instämmer med föregående, om du ska sätta upp skåp eller dyligt.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Googlade lite efter ljudisolering i innerväggar. En sida visade på bild att man kunde eventuellt ha vertikala reglar också, så kallade kortling...

Frågan är då, ifall det skulle göra någon nytta i ljudisoleringssamband.
Samt vilka höjder man brukar sätta dessa på så inte nästa person blir helt förvirrad när han ska sätta upp något på väggarna och det är reglar högt och lågt... :)
Kortlingar i väggar är väl horisontella :confused:

Enklaste ljuddämpningen är dubbla skivmaterial, så tunga som möjligt.
Använd därför dubbelgips för bästa ljuddämpning, men OSB/plyfa/spånskiva med gips på ger nästan lika bra ljuddämpning samtidigt som man får förbättrad (eller framförallt förenklad) upphängning av prylar på väggen.
Vi kommer använda OSB (eller kanske spån) + gips på alla väggar av denna anledning.

Behöver man ännu bättre ljudämpning så får man gå på murade eller gjutna material, eller ännu fler lager gips eller dubbelreglade väggar (där reglrna för respektive vägg inte har kontakt med varandra) eller en kombination av dessa tekniker.
 
Y
oj, ja jag skrev fel, givetvis menade jag horisontellt.


Målaren reagerade negativt på OSB - menade på att ytan var ruggig och innebar massa arbete för honom?
 
Mikael_L
Ja OSB är skit som yta mot rummet. Det ska inte användas så.

Jag tycker gips är den yta man har mot rummet som man sen målar eller tapetserar (alla håller väl inte med, en del framhåller säkert t.ex. spånskiva).
Sen har man antingen enkelgips eller så har man ytterliagre skivor under.
Och då är valen dubbelgips, spån, OSB, råspont eller plyfa att ha under.
 
Y
Satt och tittade lite, lekte med tanken att ha 6mm gips ihop med 6-7mm av ett hårdare material... fast hittade väl inget och det skulle spåra ut i pris..

är det så hemskt att köra enbart 13mm gips så det vore värt det?
 
Mikael_L
Enkelgips är en helt OK lösning, billigare och enklare blir det inte. De flesta? hustillverkare har endast enkelgips i standardutförande.
Men bättre ljuddämpning kräver ju dock lite mer.

Kortlingar fyller ingen funktion utom om man redan i förväg vet om att man ska ha något tungt fastsatt. Ja i badrum är det ju bra kortla även om det inte är tunga saker, enda sättet att få siliconet att täta ordentligt.

6mm gips är väl inte billigare än vanligt gips, så har man inga problemmed att rummet blir några mm kortare så är det väl ingen ide.
 
Mikael_L

Jag måste rek. dig att undvika spånet i dina väggar för den bärigheten är så dålig... q(;^;)p
OSB eller helst plyfa bakom gipsen är det ultimata... d^_^b
 
Mikael_L
I vanliga innerväggar där det knappast kommer sättas upp mer än en tavla ibland spelar det nog ingen roll, så det kan nog bli en ren prisfråga.
Däremot kan man ju variera sig och sätta spån i sovrummen och plyfa i köket och tvättstugan osv.

Sen Finns det ju olika kvaliteer på de olika skivorna, det finns dålig, bra eller jättebra spånskiva, Bauhaus billigplyfa eller konstruktionsplyfa och OSB finns väl i tre kvalitetsklasser. Jag är inte direkt säker på att den bästa spånskivan skulle vara sämre än den sämsta OSB'n på någon endaste punkt. (Men nu är det ju en prisfråga igen ;))

Så det är ju inte så endimensionellt det här ...
 
Redigerat:
Y
6mm plyfa+6mm renoveringsgips (var bara de smala måtten at välja på).. vore det bättre än 13mm ren gips..?
 
De flesta 70-talshus har enbart spånskiva som väggbeklänadsmaterial, funkar helt ok
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
6mm plyfa+6mm renoveringsgips (var bara de smala måtten at välja på).. vore det bättre än 13mm ren gips..?
Jag vet egentligen inte, men det tror jag inte ifall du inte limmar skivorna mot varandra.
 
Om vi nu pratar priser varför då använda 6 mm renoveringsgips? Använd 13 mm gips i fullbredd, dvs 120 cm. Billigast och färre skarvar att spackla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.