Hallå
Behöver lite hjälp att hitta bra gångjärn till en falsad lucka.
Bygger en inbyggd bokhylla med luckor i gammal stil. Luckorna kommer få en fals på ca10x10mm, och till det behöver jag helst ett kraftigt gångjärn.

Har någon tips på bra gångjärn och var man kan köpa dem?

Har i andra projekt använt detta gångjärn, men det är inte speciellt snyggt och det är ganska klent. Bokhyllan kommer få ganska stora glasluckor (med träram) och de kommer väga en hel del.
210754_X_2009-07-07_124354_529.jpg
 
De bästa gångjärnen jag hittat är Brusso, dyra som ... men väl värda det till rätt projekt. Finns bla hos CHT.
/B
 
Det verkar ju vara fina och rejäla gångjärn, men hittade inget för falsad lucka. Däremot hittade jag detta på Theofils. Men jag skulle igentligen vilja ha ett som är "gammalmodigt", alltså ett helt vanligt gångjärn i mässing med en vinkling för falsen.
20150350.jpg
 
Nej, ett sånt där modernt gångjärn riskerar att förstöra hela stuket. Den där "antikbehandlingen" är sjukt ful också. Helst ska det vara obehandlad mässing.

Tror att även Rutlands.co.uk har en del cabinet hardware. Lundell & Zetterberg har ju ungefär samma sortiment som Theofils.
 
Jag har hittat ett par alternativ. Funderar om jag skall försöka mig på denna typ. Det skulle ju funka, men jag är lite orolig för infästningen i dörren, att det håller. Kommer även ihåg denna modell av infästning i 70-tals kök, och de hade ju en tendens att lossna...
20250100.jpg

Sen hittade jag detta. Obehandlat stål... Ungefär vad jag var uter efter, men hur skall jag behandla? Måla svart??? Kostar 109 kr styck, lite dyrt men ganska ok (behöver 9st)
1918096-rescaledpic-136x292.gif
 
Larsa skrev:
Jag har hittat ett par alternativ. Funderar om jag skall försöka mig på denna typ. Det skulle ju funka, men jag är lite orolig för infästningen i dörren, att det håller. Kommer även ihåg denna modell av infästning i 70-tals kök, och de hade ju en tendens att lossna...
[bild]

Sen hittade jag detta. Obehandlat stål... Ungefär vad jag var uter efter, men hur skall jag behandla? Måla svart??? Kostar 109 kr styck, lite dyrt men ganska ok (behöver 9st)
[bild]
Gångjärnen med bara gänga är snygga. Skulle inte ett modernt epoxy lim få dem att hålla?

-- -Mats ---
 
Antar att de obehandlade är tänkta att målas i samma färg som det de är avsedda för, men om det blir trä som inte är målat etc. så blir det ju lite knepigare. Det går nog att få det att hålla med engängaren, men det måste ju vara väldigt mycket lättare att få ordning på det med de i stål. Vet inte hur gammal den övre modellen är, men med den nedre kommer det nog att kännas mer genuint gammalt eller hur man ska förklara det. Den nedre modellen finns inte i mässing?

Vad är det för material du gör bokskåpen av?
 
Hallå
Bygger i limfog och furu. Allt kommer målas vitt, så då får jag väl måla gångjärnen också. Precis som du säger kan det nog vara trixigt att få det exakt med de gängade gångjärnen. De kanske mest är till för att ersätta 70-tals varianten... :)
 
Om det ska målas vitt är det nog inga problem att måla gångjärnen vita, men det behöver ju vara rätt tunn färg till det. Du kan ju stryka dem några gånger innan du sätter fast dem.

Det kanske går med de gängade men jag tror det blir både bättre, enklare och snyggare med den andra varianten.
 
Vi har ett slöjdlärarbyggt (=blocketfynd) hörnskåp där slöjdarn använt den typ av gångjärn med gängad pinne, som visas på bild i ett tidigare inlägg. Man kan se på detta bygge att det är väldigt viktigt att få gångjärnet iskruvat precis rakt. Sitter det det minsta snett så syns det direkt. Undvik denna typ av gångjärn.
 
Nu har jag beställt från Ölands byggnadsvård. Jag rapporterar resultatet senare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.