Hej
funderar på att låta renovera våra 2-glasfönster från 70-talet, genom att sätta dit ett extra glas. Har läst att det går att göra till ca 20% av priset jämfört med att byta till helt nya fönster.
Frågan är bara hur bra det blir.
Någon som har en uppfattning av vad man kan få för U-värde på ett gammalt 2-glasfönster som får en ny ruta, ny tätning mm?
Vad kan man räkna med att vi har för U-värde på de befintliga 2-glasfönstrena?
 
Hej,
Har också funderat på att göra detta. Vi bor i ett hus från 1970 med 2-glasfönster och minns att jag såg en reklam om just detta. Dock kommer jag inte ihåg vart; synd eftersom vi har 19 2-glsfönster som mäter 90x130. Väldigt mycket energi förlust som ni förstår...
 
Hej, Grundels gjorde detta på våra 2-glasfönster på nedervåningen i somras och det har blivit stor skillnad på främst att ljud utifrån knappt hörs längre samt minskat kallras. Använde mig av detta system http://grundels.se/facts_tech.htm
 
Jag kan varmt :) rekommendera Isolock som Byggtema har. Då får du ett treglasfönster med riktig isolerruta i den gamla bågen.
http://www.byggtema.com/
 
Ronnyh skrev:
Kan det vara så att grundels och mistral är samma företag?
[länk]
[länk]

Har väl egentligen inte så mycket med diskussionen att göra mer än att jag blev nyfiken och börjat kolla runt.
Mistral verkar vara ett dotterbolag till Grundels http://allabolag.se/5563209088
 
Intressant!
Tittade lite på Grundels hemsida, och enligt dem så kommer man ned till ett U-värde på 1,0-1,3 efter installation av deras isolerruta.
Har någon en uppfattning om det kan stämma?? Låter väldigt bra med tanke på att inte alla nya fönster kan klara av detta! Oneklligen blir man lite misstänksam...

Angående var man kan vända sig så har jag förstått att de flesta glasmästare kan hjälpa till med detta (även om de säkert har olika leverantörer av isolerrutor mm).
 
Klockan skrev:
Intressant!
Tittade lite på Grundels hemsida, och enligt dem så kommer man ned till ett U-värde på 1,0-1,3 efter installation av deras isolerruta.
Har någon en uppfattning om det kan stämma?? Låter väldigt bra med tanke på att inte alla nya fönster kan klara av detta! Oneklligen blir man lite misstänksam...

Angående var man kan vända sig så har jag förstått att de flesta glasmästare kan hjälpa till med detta (även om de säkert har olika leverantörer av isolerrutor mm).
U-värde på fönster mäts alltid på hela konstruktionen (i sverige) dvs inte bara glaset.
Skulle tro att Grundels system har ett u-värde mätt på glaset.
Likaså om man köper importerade fönster och de lovar låga u-värden så är det på glaset och alltså inte hela fönstret.
 
Låter intressant men är det någon som har en uppfattning om pris?
 
Läste på något forum att det kostar ca 1000:-/m2.
Kan varit här.
 
Min far installerade Grundel-innerrutor på fönster från -75. Även nu när det är smällkallt (-24 när jag hälsade på senast) så märks det mycket stor skillnad, framför allt i att golven är mycket varmare.
 
Vet inte om det är relevant eller ej - men jag antar att dessa "isoler2-glaskasetter" väger betydligt mycket mer än vanliga 1 glas fönster. Är det något man behöver ta i åtanke om man skulle göra detta på 40-tals fönster?

Funderar starkt på att testa detta på de fönster jag ska renovera i sommar..
 
Redigerat:
  • Gilla
jojo.all.over
  • Laddar…
Intressant att det finns så många olika sorters tilläggsglas. Jag tror nog mest på Byggtemas Isolock-modell. En fabrikstillverkad isolerruta med ädelgas är mer effektiv än de andra modellerna.
Jag har monterat Isolock och tycker att det smart uttänkt. Man måste visserligen ta bort det inre glaset men resultatet blir ju lika tätt och bra som ett fabrikstillverkat 3-glasfönster.
Det finns en monteringsfilm på deras hemsida: www.byggtema.com
 
Ni som gjort det här vad har ni fått betala per fönster/yta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.