Hej där!

Mina föräldrars fritidshus har avloppsrör som hänger under trossbotten över marken. Röret är sedan anslutet till en tank som töms när den blir full. Nu har givetvis den bistra vintern gett sig till känna på så sätt att det blir ispropp i ett 110-rör.


Är det någon som känner till om det finns något kommersiellt uppvärmningssystem/isoleringslösning som man kan vira runt avloppsröret så det håller sig tillräckligt varmt?


/Per
 
Vanlig värmekabel i eller utanpå röret + isolering eller bara isolering, det kommer ju oftast vattenskvättar som håller plusgrader och det är inget stillastående vatten i röret.

Protte
 
Funkar värmekabel om den inte är "blöt"? Känns spontant som det finns en risk att den skall bränna om den egentligen är avpassad för att bli avkyld av vatten som har en betydligt högre värmekonduktivitet än vad luft har. Eller svamlar jag bigtime?
 
Den har intern temperaturbegränsning, så det blir "tillräckligt" varmt
 
slipperman skrev:
Funkar värmekabel om den inte är "blöt"? Känns spontant som det finns en risk att den skall bränna om den egentligen är avpassad för att bli avkyld av vatten som har en betydligt högre värmekonduktivitet än vad luft har. Eller svamlar jag bigtime?
Det gäller att välja rätt typ av värmekabel.
 
OK, är det någon som har gjort någon sådan installation med värmekabel och isolering utanpå ett 110-rör som kan tipsa om genomförande, typ av isolering och tips i största allmänhet?
 
Är inte speciellt vettig att lägga en kabel i ett avloppsrör där massa papper kommer att fastna.

Lägg värmekabeln runt avloppssröret och sedan vanlig isolering med hönsnät så kommer det inte att frysa.
 
Om kabeln går in uppströms helst före toaletten och änden på kabeln inte är fäst på något sätt så fungerar det.

Protte
 
Är det inte ganska ovanligt att avloppsrör fryser? Har ni kollat så att ni har ordentligt fall hela vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.