Hej
Efter renovering av badrum så har det visat sig att vattnet till duschen fryser nu när det är så kallt, vattnet är draget i PEX rör i golv och upp mot yttervägg där duschen är.
Röris lösning på det är att dra synliga rör från handfat ner bakom wc fram till duschvägg sen upp till tak sen ner mot duschblandaren, helt ok lösning tycker jag.

Frågan är vem som ska betala?
 
Hur många dagar per år fryser det och vid vilken temp? Det kanske går att ha vattnet lite droppande de dagar det är som värst och på så sätt klara frysning.

Alternativt går det att komma åt ledningen "bakifrån" så kan man ju trycka in en värmekabel modell tunn.
 
Ja det är ju nu när det är -30 som det händer
Har hänt 2gånger sen i höstas när badrummet blev fixat

Är timmervägg så det är nog svårt... får bli nya rör så man är säker
Frågan kvarstår dock vem som ska betala? rör sig om ca 3000:- arbete och material
 
Har för mig det finn värmekablar att montera i rör! Bara att montera adapter och trycka in den.

p.s. Har ni haft huset/stugan kortare tid än 10 år = DOLD FEL.
 
Det kan väl inte vara dolt fel? Att lägga ett vattenrör i en yttervägg är en känd riskkonstruktion och inte särskilt dold?

Frågan är vad du beställde när du renoverade badrummet? Ville du uttrycklingen ha dolda rör? Föreslog rörmokaren det? Enligt säkert vatten får man inte lägga rör i yttervägg ,var det enligt dessa regler som badrummet byggdes etc. Skrev rörkmokaren en avvikelserapport på dessa rör?

Jag skulle satsa på en värmekabel.
 
Redigerat:
skuggan_pm skrev:
Det kan väl inte vara dolt fel? Att lägga ett vattenrör i en yttervägg är en känd riskkonstruktion och inte särskilt dold?

Frågan är vad du beställde när du renoverade badrummet? Ville du uttrycklingen ha dolda rör? Föreslog rörmokaren det? Enligt säkert vatten får man inte lägga rör i yttervägg ,var det enligt dessa regler som badrummet byggdes etc. Skrev rörkmokaren en avvikelserapport på dessa rör?

Jag skulle satsa på en värmekabel.
Det kan man se på frågeformulär. Har säljare upplyst att vattnet fryser?

I övrigt tycker jag värmekabel är ok. Den ska vara på bara vid extrem kyla.
 
I övrigt tycker jag värmekabel är ok. Den ska vara på bara vid extrem kyla.
Det finns värmekabel med inbyggd termostat också, så att man kan ha den på jämt.

När vi ändå pratar värmekabel, hur grovt måste röret vara för att man ska få plats med en sådan? Jag har ett liknande problem, där ett rör går i yttervägg cirka 2m, vilket leder till att det ibland fryser. Egentligen går båda rören där, men det verkar bara vara kallvattenröret som fryser, annars skulle jag nog föredragit att bara linda värmekabel runt rören.
 
Det är alltså en renovering som blivit gjord, inget dolt fel alltså

Hade inga synpunkter på rördragningen, det är alltså bara vattnet till duschen som fryser, PEX 16mm
Har inte pratat om säker vatten och det finns bara en vägg där duschen kan monteras, ingen avvikelserapport finns
 
Svårt att säga vem som ska betala för ändringen när man inte vet vad ni kommit överrens om. Å andra sidan hur ofta fryser röret, kanske kan man leva med det?

Jag renoverade just mitt badrum och plockade bort rören ur ytterväggen (oisolerad) just pga risken för frysning. Badrummet hade då haft rören i ytterväggen i 17 år utan att något hänt, frågan är om de klarat denna vinter här i 08-land?

Om du hade en auktoriserad VVS-kille så borde han vara ansvarig för jobb och kostnad för att dra om rören eftersom rör i yttervägg inte är OK enligt branschreglerna .


Från säkert vatten
"För att en installation ska uppfylla kraven för
branschreglerna krävs dokumentation genom
blanketten ”Intyg om Säker Vatteninstallation”.
På den försäkrar installatören att
arbetet är utfört enligt branschreglerna.
Om en eller flera delar av installationen
inte varit möjlig att utföra enligt branschreglerna
fyller installatören i blanketten
”Avvikelser från kraven Säker Vatteninstallation”.
Det kan till exempel vara fallet
när önskemålen från beställaren inte följer
installationsreglerna eller om arbetet inte
gäller hela installationen. Blanketterna finns
bland annat att hämta på sakervatten.se."

http://www.sakervatten.se/index.php3?id=1254&use=publisher

Utdrag från säkert vatten
Frysskadesäker montering
Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind.
Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
 
Redigerat:
Med tanke på att jag i dagarna haft is på insidan av mina källarväggshörn, så vete tusan om jag ens skulle våga dra vattenledningar synligt PÅ insidan av ytterväggarna!
 
kamilenski skrev:
Har för mig det finn värmekablar att montera i rör! Bara att montera adapter och trycka in den.

p.s. Har ni haft huset/stugan kortare tid än 10 år = DOLD FEL.
Smidigt. Du har inget tips var man kan hitta dessa? Har bara sett utanpåliggande tråd att linda runt rör.
 
Jula har dem.
 
Suhagg skrev:
Smidigt. Du har inget tips var man kan hitta dessa? Har bara sett utanpåliggande tråd att linda runt rör.
Troberg löste ditt problem.
Tack Troberg!
 
De finns som färdiga kit hos de flesta byggvaruhus, har sett dem på Bauhaus, K-rauta osv. Jag behövde ca 2m som inte skulle dras i vatten rör, skulle sitta i spillvattenrör från en LV pump. Kostade 500 om jag minns rätt.

Köpte istället på Hornbach söder om Stockholm. Där har de metervara för några tior per meter, och ett kopplingskit för att isolera änden osv för typ 100kr. De hade även rörgenomföringen löst, om man vill sätta den inne i ett rör.
 
Tror inte att kabeln går att sätta i 15mm PEX
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.