Hej! Vi ska bygga Torgrim, med vattenburet system.
Vi vill ha golvvärme i kök, hall och badrum, eftersom vi tänker ha klinkers där.
Någon som har gjort detta?
Är spånskivan tillräckligt tjock för att fräsa in rören? Är det väldigt dyrt att lägga in golvvärme?
 
Nort skrev:
Hej! Vi ska bygga Torgrim, med vattenburet system.
Vi vill ha golvvärme i kök, hall och badrum, eftersom vi tänker ha klinkers där.
Någon som har gjort detta?
Är spånskivan tillräckligt tjock för att fräsa in rören? Är det väldigt dyrt att lägga in golvvärme?

Fräsa in golvvärme i en spånskiva är inte vidare smart pga att spånskivor inte leder värme speciellt bra....fast om man lägger dem precis "vid ytan" av spånskivan så kanske golvvärmeslingorna avger värmen direkt till klinkersen?
 
Lämpligast lägger man golvvärme slingorna under spånskivan med plåtpaneler för värmespridning. Men då Älvbyhus har färdiga bjälklagssektioner tror jag inte det funkar där. Då får man köpa urfrästa skivor med paneler och lägga uppe på det befintliga spångolvet då urfräsning i befintlig spånskiva borde göra att lastkraven inte kan uppfyllas!? (Skulle kanske kunna gå om man har en fribärande parkett)

Och om ni ska ha klinkers på spånskiva måste ni lägga golvgips emellan, två lager tror jag krävs när man har golvväme.
 
Nort skrev:
Hej! Vi ska bygga Torgrim, med vattenburet system.
Vi vill ha golvvärme i kök, hall och badrum, eftersom vi tänker ha klinkers där.
Någon som har gjort detta?
Är spånskivan tillräckligt tjock för att fräsa in rören? Är det väldigt dyrt att lägga in golvvärme?

Hej,

Jag skulle rekomendera att ni tittar in på villa varms hemsida. Deras vattenburna system läggs ovan golv.

Mvh
Glider
 
Alla varianter för att ordna vattenburen golvvärme i Älvsbyhus innebär en bygghöjd. Du får då leva med lite lägre takhöjd, men det kanske inte gör något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.