Vi står i begrepp att upphandla en entreprenad som gäller tillbyggnad och renovering av vår villa. Vi funderar i första hand på fast pris och generalentreprenad (ritningar och bygglov finns). Kostnaden uppskattar vi kommer landa på runt 1,5 mkr. Finns det någon som har erfarenhet av upphandling med fast pris och som kan dela med sig av hur man hanterat t.ex. frågor kring hur detaljerat uppdraget, material, inredning ska bestämmas i kontraktet, hur man gjort med tilläggsarbeten och annat som man bör tänka på om man väljer fast pris? Har någon motsvarande erfarenheter när det gäller takpris eller liknande avtalsformer?
 
Jag skulle innan jag skickade ut förfrågningar besikta mitt hus och om jag har lertomt kanske offra 50 000 på markprov så det inte visar sig att man skulle behöva påla.

Då kan man ta upp redan i förfrågningen så de kan räkna rätt på jobbet.

Tex behövde vi köpa hjälp till en av våra husgavlar, då skrev jag i förfrågningarna ungefär så här.

Totalentrepenad . (Enligt ABt09)
Isolering och panelning av träfasad på gavel.

Beskrivning

Att på byggnadens gavel isolera samt spika upp ny träpanel samt regla upp för fönsterfoder och montera plåt ovankant fönster på regel. (Se fotografier för detaljer och mått)

Beställaren ansvarar för att eterniten tas ned samt den befintliga träfasaden och bortforsling av rivmaterial . Beställaren kommer även att reparera de rötskador som finns. Väggen kommer att förses med vindpapp.

Beställaren ansvarar för att flytta ut fönsterkarmarna samt montering av fönsterfoder och plåt nedekant fönster.

Material
45 mm isolering och vindpapp

Bottenbrädor 17 cm 4,2 m långa, lockbrädor bredd 5 cm och höjd 3 cm, läng 5,60 m

Locken ska skikas med 15 cm spik (hade bättre mått när jag läste på asken)

Särskilda förutsättningar:

Räkna med en "riktig byggnadställning som täcker hela gaveln med trappor eftersom vi kommer att använda den för nedtagning av eterniten samt slutmålning.

Panelen ska levereras minst 14 dagar innan arbetets början så vi kan måla den ett varv grundfärg, samt ett varv "färdigfärg".

Fast Pris Arbete och material
Fast Pris Bilkostnader
Fas tPris Ställningskostnader
Fast pris Övriga ospecifierade kostnader, tex maskinkostnad

Utförandeentrepenad

Endast arbetskostnad och tid.

Besiktning betalas av beställaren, åtgärder vid besiktningsanmärkningar av entrepenören samt efterbesiktning.

Material betalas när det finns på tomten och arbetet efter att arbetet är slutfört och klarat ev efterbesiktning.

Anbudet ska vara inlämnat senast xxxxx

Fast jag är nöjd med alla hantverkare som vi anlitat och jag är inte intresserad av de som inte kan räkna på ett jobb oavsett nationalitet.
 
Ett par frågor bara!

Hur många svar fick du på den förfrågan? Och hur såg de ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.