Jag har använt easycover en gång och gör aldrig om det. Den är mycket styv och svårjobbad. Går tex inte att använda över hörn utan att den spricker. Varken innerhörn eller ytterhörn.
Jag satte den över en gammal strukturtapet med rätt ytligt mönster men ändå så syns den gamla strukturen igenom.

Jag har totalrenoverat ett par rum och räknar mig som rätt duktig när det gäller både målning och tapetsering. När det gäller arbetet så föredrar jag målning, men gällande färdigt resultat tycker jag tapet är överlägset.
En tapet behöver inte vara mönstrad eller blommig. Enfärgade tapeter har ett annat djup och fler nyanser än målade väggar. Jag tycker personligen tapet är snyggast.
 
Hasse C skrev:
Jag har använt easycover en gång och gör aldrig om det. Den är mycket styv och svårjobbad. Går tex inte att använda över hörn utan att den spricker. Varken innerhörn eller ytterhörn.
Hej.

Det här upplevde inte jag som något som helst problem med Becker's variant. Den var väldigt smidig att jobba med. Inga som helst problem med hörn, varken inner eller ytter hörn.
 
Hej,

Åter till frågan, prova att spalta och se vad som händer, har man tur blir det slätt med endast mindre skarvar, jag har provat att spckla över sådana (alltså inte bredspackla) och sedan målat och det blev absolut helt slätt. Men det kan också bli problem med sprickor i skarvarna etc. Man måste helt enkelt prova. Börja med att spalta och se hur det ser ut, prova sen att lägga på flödigt med vatten med en svamp och vänta en stund. Börjar det bubbla sig kan det vara en dålig ide att måla på det eftersom det kan bli problem med bubblor som inte lägger sig. Blir det mindre bubblor som lägger sig när det torkar kan det gå ändå, jag brukar då stryka på TUNT med en grundfärg (vanlig vit) och sedan låta det lägga sig. Oftast reser det sig inte mer sedan och man kan måla färdigt.

Vill du ha det helt slätt och inte riskera bubblor bör du ta bort allt och bredspackla men det kan vara svårt om man är ovan. Ett alternativ är då att sätta renoverings tapet exv EasyCover, som sagts tidigare är den styv och går inte att sätta runt hörn, men det är inga problem, bara att "slarv-passa" bitarna i hörn och sen lägga en sträng latexfog så blir hörnen perfekta. Obs, renoveringstapet är INTE samma sak som microlit som nämnts ovan, microlit är mjuk, och täcker inte ojämnheter på samma sätt. Den skulle även om kvaliten är dålig ludda. Microlit kan man sätta om man skall måla på gipsskivor eftersom spacklet i skarvarna mellan gipsskivorna lätt spricker om det finns små rörelser i huset.
 
Glömde en sak: rollern ger ju ett mönster så helt slätt blir det inte hur man än gör. Tar man en grovroller brukar det bli bra, då syns små skavanker mindre.
 
Tack för alla svar. Har inte haft tid att läsa tidigare.

Camelspin: du verkar vara inne på något att man ska prova lite och sedan bestämma.

Jag har tidigare spaltat tapet som satt på betongvägg i lägenheten där vi bor nu.

Problemet var att något av tapetlagrena under hade blåsor i sig. Jag slipade på blåsorna för att få bort dem. Det ledde till ett slags "evighetscykel" av att slipa blåsor på den spaltade tapeten, spackla där jag slipat för att få det någorlunda jämnt och sedan få nya blåsor på undertapeten när spacklet blötte upp den. I slutändan blev det inga jätte blåsor, men *jag* ser när solen ligger på att underlaget inte är "spegelblankt" när solen ligger på :blushing:
Det är därför jag undrar om det är bättre att hyra en tapetborttagningsmaskin (aldrig använt) och ta bort så mycket som möjligt av det som är under :confused:

Största skälet till att jag tänkte måla är att jag har tre småbarn som är ganska aktiva.
Om de råkar kladda något på väggen är det mycket enklare att måla över än att skära till nya tapetbitar,
 
Varför fuskar så många!? Riv alla lager tapet eller iallafall så mycket du kan och sedan utgå där ifrån. Om det är ett äldre hus och ägarna varit lika "lata" så släpper tapeten en den s.k easy covern. Tycker det låter smart att måla väggarna med tanke på kidsen. Lycka till
 
Självklart skall du inte ge dig in i nån evighetscykel, det har jag också gjort och önskat att jag aldrig börjat. Men kolla först innan du börjar med lite vatten, sitter det bra så kan det funka. Du slipper då spackla eller sätta easy cover och lägga tid och pengar på det. Om underlaget släpper av fukten i spackel kommer det aldrig att gå, som tidigare nämnts kommer den att släppa även av limmet till täcktapeten och allt kasar ned på golvet.

Om man vill fuska i sådana lägen sliter man ned så mycket man tycker behövs, sen målar man med en oljefärg som stinker men binder upp underlget så att det blir hårt. Sen slipar och spacklar man på det, eller sätter renoveringstapet, men det är oftast enklare att ta bort allt och bredspackla i det läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.