Har sökt forumet i två kvällar utan att riktigt hitta det jag letar efter.

Ska bygga ett fristående kombinerat garage/förråd/stall på ca 120 kvm. Hur gör man detta billigast?

Måste man isolera? Och om man nu ska göra det räcker det inte bara med någon enkel billig form av frigolit?

Kantelementen verkar ruskigt dyra, går det all komma billigare undan?

Garaget ska inte vara något "ligga på golvet och meka gamla bilar på" garage så golvvärme och 20 grader är uteslutet. Plusgrader och lite till är mitt enda krav.
Jag ska heller inte serva ånglok så tunnast möjliga platta vill jag ha.

Tacksam för svar.
 
Enklast är att göra en form av ( från insida) 22mm stående brädor bredd 150mm eller liknande fråga efter urlägg eller VI sort , liggande reglar två varv runt om, den översta i färdig golv höjd dimension 45 x 70 använd dom raka i överkant, på ett avstånd av ca1,2meter slår du ner stolpar 0,3-0,4m i marken som du sedan strävar.
Har du tillgång till naturgrus med god genomsläpplighet duger det gott att packa och gjuta på dränera och led bort takvattnet.
Betonggolvet bör vara 9-10cm med ett armeringsnät 5mm rutor 200x200mm ,mot formen gör man en kantbalk med mer betong ca300mm hög och 200mm i botten, armering 3 järn på 12mm med byglar 600mm i 8mm järn.
Murar du upp huset i ex lecasten 250mm tjocklek blir byggnaden mycket vämetrög och håller plusgrader en stor del av året utan värmetillskott samt svalt och skönt på sommaren.
 
Tusen tack för det svaret.
Har inte tillgång till grus men det får jag väll skaffa. Så man måste inte ha isolering?
 
Var i Sverige huset är beläget kan ju ha betydelse om man ska isolera eller ej mitt svar grundas på egna erfarenheter och garaget ligger 1,5 mil från Eksjö.
 
C
Bor man tillräckligt långt norrut åker man kanske på att isolera mot kälen också, alltså runtom grunden under marken, för att förhindra att kylan tränger ner och in under och fryser vatten som finns under grunden.
 
Det skulle jag såklart ha skrivit. Det kommer byggas i norra skåne
 
Måste isolera måste du inte men det innebär ju att det blir dyrare att värma upp istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.