Hej!
Efter att jag kluvit ved i 30 år med hydraulklyv utan minsta olycka så hände en sådan igår.
Jag har nu varit till tandläkaren och konstaterat att 2 tänder har spruckit: en på tvären och en på längden. Dessutom har jag fått negerläpp:(
Olyckan inträffade med den nya lilla hydraulklyven med ett vresigt björkträ som var 30 cm långt. Eftersom kolven ska klara 50 cm ved så var kolven långt ute och när kniven inte kunde tränga in vickade kolvens tryckplatta åt sidan så att vedträet kom loss och vedträet sköts rakt mot min mun. Det blev knock out och stjärnor syntes. När jag samlat mig kunde jag spotta ut en fyllning och lite blod.
Tydligen är inte de små klyvarna lika stabila som de stora för 1-metersved. På den lilla kan man flytta ut tryckplattan för kortare ved och detta bidrog nog till instabiliteten hos tryckplattan.
I fortsättningen kommer jag att vara mycket försiktig.
//Bosse
 
  • IMG_1236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det dags att ta fram yxan. Garanterat inga fläskläppar och utslagna tänder. Ett och annat köttsår i benen får man ta... :)
 
Det ser inte bra ut det där. Men slår du ut det på dom 30 åren så var det inte så farligt.
 
Ajajaj... och tandlakaren som ar sa dyr! Det blir en dyr vedeldning for dig i ar. Sjalv har jag huggit bjorkved med yxa en gang, slant lite och pa nagot satt studsade det upp en fem cenitmeter bred flisa ratt i nyllet pa mig, satte sig i skinnet mellan ogonen. Sedan den dagen har jag skyddsglasogon vid all valdsammare vedhantering.
 
Tokyoboy skrev:
och tandläkaren som ar sa dyr!
Jo en timme i stolen bara för att få en provisorisk lagning, men som tur är har jag en olycksfallsförsäkring som tydligen täcker skadans kostnaderd^_^b
//Bosse
 
Hur går det för dig Bosse_A slickat såren färdigt? Såg dom sålde ut ansikts visir på Jula.se Bra att ha nu när det drar ihop sig till ny ved klyvnings säsong......:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.