Jag har eget djupborrat vatten som går till ett vattenfilter som är placerat i en gammal jordkällare.
Som senare går vidare till huset.
Nu har vattnet frusit och jag trodde det var inne i jordkällaren som det har frysit men icke.
Men jag har vatten ner till filtret så det måste vara på väg upp till huset som det har frusit.
Men nu till min fråga!
Hur gör jag för att tina upp det?????
Om det nu har frusit i backen på väg upp till huset som jag misstänker att det har gjort.
Detta har aldrig hänt förut men å andra sidan har det väl inte varit -25 och under det i så lång tid som det har varit nu.
Det är sådan svart pem-slang som ligger i backen upp till huset.
Har provat allt annat så det måste vara detta som är problemet..
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh.
fagge
 
plocka isär några kopplingar på pem slangen och försök trä in något för att lokalisera hur långt in proppen sitter.
Jag köpte en slang som jag fick in i pem slangen och sedan satte jag en tratt på den och hällde på kokhett vatten uppifrån rakt på isproppen.
upprepade detta 100ggr sen var proppen väck. saltade även vattnet för att höja fryspunkten
 
En spolbil med hetvatten kan även spola slangen om du kan plocka isär den förslagsvis där det inte gör något att en massa vatten rinner ut.
 
  • Gilla
vreq
  • Laddar…
En smart sak att spola med är en sån blåsa man har till båtmotorn för att pumpa bränsle. Vatten kan man fixa med vattenkokaren men för hett ställer mest till det 60 grader räcker.
 
Glöm inte att lägga i värmekabel sen så det inte fryser igen bara...
 
D
styrman1 skrev:
saltade även vattnet för att höja fryspunkten
Sänka...
 
Själv har jag en kran som står lite öppen hela tiden nu när det är som kallast för att säkra så att det inte fryser.

Fryser det gör det och värmekabel är ingen garanti, snarare en nödlösning.

Min ledning som går inne i ladugården (ej djur numera) frös inatt och imorse trots elkabel, dock på utsidan, detta är dock "bara" ledningen mellan hydroforen och tryckventilen så vattnet fungerar ju hela tiden men pumpen slår ju till/från hela tiden så detta fixade jag imorse och nu låter jag vattnet rinna lite.
 
Försök kolla t ex med en dragfjäder hur lång isproppen är. Är den flera meter så är nog enda lösningen den nämnda bilen. Jag brukar använda den när avloppet slammar igen 2.500 pax ca.

Har själv ägnat dagen åt ispropp men jag kunde ersätta proppade ledning med ny som tur var.
 
En tunn ledning och hetvatten löser allt på några minuter det svåra är att hitta ett bra "inlopp" där man ledigt kan skjuta in pilotröret så att säga.

Jag kör min pumpblåsa och har en tunn plastslang och har löst (senast igår) isproppar enkelt med den. Kruxet är som sagt att få in slangen långt nog.

Det är faktist riktigt skoj när man pumpar på blåsan och känner att slangen bara kliver iväg inöver!
 
Nja nödlösning vet jag inte om jag kallar det eg, jag har en värmekabel i en pemslang som ligger PÅ marken (berg) utan isolering elle ngt och den fryser inte ens i -30 så jag vet inte vad som skall till för att frysa den men inget normalt förekommande iaf kan jag lova.


v-g skrev:
Själv har jag en kran som står lite öppen hela tiden nu när det är som kallast för att säkra så att det inte fryser.

Fryser det gör det och värmekabel är ingen garanti, snarare en nödlösning.

Min ledning som går inne i ladugården (ej djur numera) frös inatt och imorse trots elkabel, dock på utsidan, detta är dock "bara" ledningen mellan hydroforen och tryckventilen så vattnet fungerar ju hela tiden men pumpen slår ju till/från hela tiden så detta fixade jag imorse och nu låter jag vattnet rinna lite.
 
Tosse:Precis men då är du ändå på sista lösningen eller hur? Hur märker du tex att värmekabeln är paj och NÄR tror du att det märks ;)

Bara för att strö salt så kan jag garantera att du inte kommer att lösa isproppen i T-shirt med en öl i handen :D

Nä rejält nedgrävd slang är det bästa samt att man inte skottar där ovanför. Fär extra säkerhet bör man ha ett hål så att man kan föra in en avisningsledning om man är osäker på någon bit.

Såg inte en enda "fruset vatten" tråd i somras när det egentligen skulle åtgärdats :D
 
True men har inte råkat ut fördet än iaf.
Självklart bättre med djuplagd slang men dn måste komma upp ngnstans i kylan och att spränga ner den i ett berg för 100-200k känns sällan motiverat ;)


v-g skrev:
Tosse:Precis men då är du ändå på sista lösningen eller hur? Hur märker du tex att värmekabeln är paj och NÄR tror du att det märks ;)

Bara för att strö salt så kan jag garantera att du inte kommer att lösa isproppen i T-shirt med en öl i handen :D

Nä rejält nedgrävd slang är det bästa samt att man inte skottar där ovanför. Fär extra säkerhet bör man ha ett hål så att man kan föra in en avisningsledning om man är osäker på någon bit.

Såg inte en enda "fruset vatten" tråd i somras när det egentligen skulle åtgärdats :D
 
v-g skrev:
Såg inte en enda "fruset vatten" tråd i somras när det egentligen skulle åtgärdats :D
Jo men jag har skrivit i flera trådar om hur man får till frostfria ledningar under våren och sommaren.

Protte
 
Har en ca 300 meter lång PEM-slang som ligger i en å.
Ån fryser sällan, men nu har den tydligen frusit tillräckligt för att skapa en propp i slangen.
Har varit utan vatten en vecka, så om någon har förslag på hur man löser detta är jag mer än tacksam!

Nu ska det bli mildare i veckan (bor i Skåne), så jag hoppas att det fixar sig av sig självt.
I fortsättningen blir det att låta en kran rinna när det är kallt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.